Blogeri - ľudia, ktorí pochovali písanie
Written by Adam Batrflaj   
Wednesday, 25 June 2008 16:51

Každú sekundu na svete dvaja ľudia zomrú, každú minútu 15 ľudí dostane rakovinu a šiesti HIV, každú hodinu nenávratne zahučí 1500 hektárov lesa a akoby tragických faktov o každodennom dianí okolo nás nebolo dosť, každý deň len na blog.sme.sk pribudne osem nových blogerov. Dokopy ich zaregistrovali už desať tisíc. 

Občas, keď už sa nič iné nedá, premýšľam, čo vedie človeka, úplne bežného človeka-milióna, čo sa od základnej školy trápil so slohovými prácami, aby sa stal blogerom. Aby si vyplnil svoj profil, do kolonky „o sebe“ napísal niečo ako „obyčajný človek so svojským pohľadom na svet“, zavesil fotku a nakoniec aj reálne začal vypúšťať články. Jeden po druhom ako kúsočky nešťastnej pásomnice vyprázdňuje svoje črevá do nevinných ľaliovobielych políčok užívateľsky prítulných WYSIWYG editorov. Trápi sa. Najskôr s elementárnym pravopisom, potom s prachbiednou štylistikou, ale keď zistí že okolo neho to isté robí ďalších pár tisíc diletantských grafomanov, upokojí sa a už sa trápi len s témami. Pretože blogerská pásomnica je jedna z najnenažranejších, články produkuje, bo ich produkovať musí. Nové a ešte novšie, nezávisle od zúfalo obyčajného, priemerného a príšerne nudného života typického pre drvivú väčšiu blogerov zvábených nekompromisným volaním jednej hlúpej módnej vlny.

Iste, nikto ma nenúti blogy čítať. Lenže ja vo všeobecnosti na internete rád čítam a blogeri sa, za použitia tých najprevarenejších fínt, snažia upútať moju pozornosť. Trasú sa, aby som klikal na ich články a  prechádzal zrakom po písmenkách, ktoré v pote tváre naukladali do tvarov častokrát oveľa horších, ako by vytvorilo obyčajné spontánne trieskanie si klávesnicou po tej ich netalentovanej blogerskej gebuli. 99 percent pokusov o čítanie blogov končí niekde medzi tichým obdivom k autorovmu sebavedomiu, že sa vôbec odhodlal takéto niečo vôbec vypustiť z intravilánu vlastnej mysle a úprimnou snahou určiť, či v danom prípade je na tom horšie grambľavá forma alebo zmysluprázdny obsah.

Vec sa má tak, že písanie, rovnako ako hudba, alebo maľovanie je vo svojej prapodstate umenie. Treba na to talent, alebo roky tvrdej driny, ktoré do istej, pre blogovacie účely postačujúcej, úrovne vedia talent imitovať. Talent, ako to už pri talente býva, má veľmi málo ľudí. A keďže založenie blogu zaberie aj obyčajnému debilkovi so svojským pohľadom na svet maximálne minútu, tak tých čo by boli ochotní drieť, aby sa naučili písať aspoň v rámci nejakej základnej štylistickej rutiny je ešte o dvoch menej. Rozľahlé pláne diskových polí blogovacích serverov celého sveta sa stali obeťou nesebaktirických hord pisateľskej verzie Hviezdnej roty. Enormné množstva duševného odpadu zabaleného do použitého toaletného papiera sa za radostného ochkania obchodných oddelení najnavštevovanejších blogovísk neustále vŕšia na obrovské haldy internetovej hlušiny, pretože blogovať je také jednoduché, príťažlivé a, ach bože môj, totálne špičkovo cool. Musím predsa všetkým oznámiť, že dnes cestou z práce svietilo slnko a vlhkosť vzduchu odpovedala dlhodobému priemeru typickému pre toto ročné obdobie. Musím, proste musím, lebo ja som individualita, výnimočná ako nikto iný a preto blogujem!

Hromadné blogerstvo je pre písanie rovnakých nešťastím ako rozmach lacných kompaktných fotoaparátov pre fotografiu. Činnosť, ktorá kedysi vyžadovala také úsilie, že si každý dobre rozmyslel, či sa mu chce kvôli nezaostrenej fotke susedovho psa vdychovať výpary z ustaľovača za chatrného červeného osvetlenia sa dnes stala doménou fotografujúceho davu produkujúceho miliardy absolútne zbytočných a príšerne zlých fotiek. Väčšina blogerov sú ľudia píšuci bez toho, že by mali na písanie čo i len elementárne predpoklady. Myslia si, že blogujú lebo majú čo povedať, ale v skutočnosti to robia preto, lebo je to jednoduché. Smejú sa z Braňa Mojseja, že nahráva albumy aj keď sú to obyčajne sračky. Je viac ako isté, že keby nahrať album bolo časovo a finančne také jednoduché ako založiť si blog, tak Braňo Mojsej by v tej záplave nových muzikantov patril medzi miestnu extratriedu.

Okrem ľudí, ktorí dokážu rozoznať priemerne zvládnutý text od bohapustého blábolu takého typického pre štandardný sme.sk blog je však jedna skupina, ktorá blogovaním trpí ešte viac – talentovaní, dobre píšuci blogeri. Nie je ich veľa, z tých desiatich tisícov maximálne tak desať kusov a práve preto neviditeľní, beznádejne utopení v záplave toho najšpinavšieho literárneho trusu. Dáviaci reflex, ktorý sa so slovom „blog“ čoraz viac spája ich musí postihovať priam bolestne, ale chápem že ten pocit jednookého kráľa vie byť po obmedzenú dobu celkom dobrou satisfakciou. Časom sa budú chcieť odpútať a jasne vyčleniť, mnohí pochopia, že ešte lepšie ako zadarmo sa píše za peniaze a lepšie ako pre širokospektrálny plebs sa píše pre tých, ktorí vedia dobré písanie rozoznať od nátierkového masla.  Ďalšou generáciou blogovania sú blogovacie servery určené výhradne ľuďom, ktorí vedia písať a majú o čom písať. Blog.sme.sk ani žiadne iné zo súčasných hromadných blogovísk to pravdepodobne nebude.

pošli na vybrali.sme.sk
Share on Facebook

Komentárov
Pridať Nový
Pridať komentár
Meno:
Email:
 
Názov:
Please input the anti-spam code that you can read in the image.
 
Po mesiacoch znova
zr 16-07-2009 09:23:14
Na tento článok som náhodne natrafila niekedy v zime. Priznávam, že som po
jeho prečítaní ako blogerka prestala na istý čas písať. Práve pre pocit
nedostatku literárneho talentu. No po nejakej dobe som si uvedomila, že
osobná výpoveď /textová, fotografická/ môže byť zaujímavá aj s istými
formálnymi nedostatkami ak jej obsah nie je len tým "bohapustým
blábolom" o ktorom píšeš.
A tak ďalej ventilujem svoje pocity, teším
sa zo svojich čitateľov a v tichosti závidím tým obdarovaným.
vyborne
xorxee 17-10-2008 16:01:59
neviem si pomoct - adamove clanky vo mne vyvolavaju spomienky na jednica /
jedincov s menami ako defenestrator a ich clanky o stingovi, dido, tarkovskom a
podobnych. krute odfajce, trefne, stavnato a elegantne napisane, no radost
citat, radost stretnut cloveka s podobne skeptickym a kritickym pohladom na
svet. a;le najpodstatnejsie - tie reakcie. na zaklade nich by sa dala napisat
celkom slusna dizertacka, tema by mohla byt "Reakcia tupej sedej, trendami
hybanej masy na ktitiku". Drzim palce v dalsom pisani, tem je a bude ...
vypustit z intravilanu vlastnej mysle...
azazelo 11-10-2008 23:48:11
Adam, az teraz som si precital tvoj uvodny clanok ku mnohoblogom typu sme.sk.


Je rovnako vydareny ako tvoje rebricky. A rovnako vydareny ako porovnavanie
blogovania so sirenim digitalnych fotografii.

To je tragedia technologii, ze
umoznuju absolutne netalentovanym diletantom obtazovat ostatnych svojou
hlusinou.

a este odkaz Madrilenovi: Ano musela. Kazda veta totiz presne
sedela na svojom mieste.
Madrileno 18-09-2008 04:53:37
Och, tento clanok je tiez jeden z exemplarov... ale z opacneho konca. Doklikal
som sa sem na humno.sk z vybrali.sme.sk a na tento clanok nahodou. Nemam co
robit, tak podme kritizovat - vypisovanim do diskusie :)
Musela mat kazda veta
v tomto clanku rozvite kvetnate vyrazy, malo pouzivane synonyma, ustalene slovne
spojenia, niekedy az klise, neda sa aspon kazda druha veta napisat priamociaro?
Citat som prestal pri "Rozlahle plane diskovych poli blogovacich serverov
celeho sveta" (mali to byt akoze blogy, jednoslovne), potom uz len scroll
down a kuknut sa na podsledny odsek, co nove tam. :) Ale pises dobre, aj som sa
nasmial zo zaciatku, ale co je vela to je vela. Drzim palce, vsetkym blogerom na
humne. Mozno sa narodi dalsi Joseph Heller ;)
ankidu 08-09-2008 09:20:46
Myslim si, ze pisanie uz bolo pochovane uz predtym, ako v nasich koncinach
ponatahovali kable s internetom. Tychto saskov si aspon nase deti nebudu
vytahovat v maturitnych otazkach.
Dr. Caligari 07-09-2008 14:20:22
Toto je iba moj sukromny nazor.
Mam pocit, ze obsah clanku by sa dal zhrnut do
jedneho odstavca, ak nie jednej vety.
Autor z toho spravil dlhy clanok, ktorym
sa pridal ku skupine ludi, ktori pisu, aj ked niet o com. A este k dalsej
skupine ludi, ktori si rano vyberu nejaku vec, ktora im na tomto svete vadi, a
cely den na nu, s prepacenim, pixuju.

Pekny den. :-)
mmarry 15-08-2008 23:40:37
Prepacte, ale v tomto pripade musim suhlasit s panom Liptakom.
Ale ten
rebricek aj tak stal za to.
Jakub Liptak 11-08-2008 22:32:37
...tie lomitka pri uvodzovkach pochopitelne nie su sposobene mojou
slabomyselnostou, ale tunajsim formatovanim textu...
Jakub Liptak 11-08-2008 22:31:20
Nuz, blogovacie servery typu blog.sme.sk su pre vsetky vrstvy obyvatelov. A aj
vdaka tymto blogom vidime tu gaussovu krivku - najviac clankov pochadza zo
strednej vrstvy (co sa kvality textu tyka). Tych dobrych je malo a, hoci sa to
tak mozno nezda, aj tych skutocne zlych je malo. Vystupuje priemer a,
pochopitelne, vacsina clankov pochadza prave od priemernych pisalkov.
e
Samuso 05-08-2008 23:51:59
Nemyslim, ze by bola situacia az taka tristna a dramaticka. Dobreho blogera
spoznas po zalinkovani a vdaka RSS ho uz nikdy neopustis. Az narazas na same zle
blogy, zle surfujes ;)
kamp 05-08-2008 11:39:07
Blogovanie na sme.sk je koncept hodny pozastavenia. Vymyslel ho clovek, ktory
videl na konci tohto uzasneho retazca PENIAZE, komunitu, ktora mu urobi cisla.
Chodia si tam navzajom davat hviezdicky, dvihaju si umelo karmy, ja na brachu,
bracha na mne a silne pochybujem, ze to niekto iny, ako oni, cita. Koncept masy,
ktora sa bude pravidelne uvolnovat, davat ventil svojim psycho pochodom je velmi
zly koncept. Nedokaze totiz vyprodukovat nic kvalitne, je to masa, ktora pohlti
do svojich ciernych utrob aj toho, kto na zaciatku trochu vytrca, pretoze ak by
vytrcal dlhsiu dobu, ostatni by ho z komunity vytlacili svojou nevrazivostou a
ziarlivostou na jeho vynimocnost, takze je uplne prirodzene, ze v komunite
blogerov na SME.sk najdete len sedy podpriemer. Zo sucasnych hromadnych
blogovisk je to najhorsie vymyslena strategia pre vyprodukovanie niecoho
ZAPAMATANIA HODNEHO, proste SMETISKO
Lex Aurin 05-08-2008 10:51:48
To Trafena hus:
Nemyslim si ze to je to iste. Ked hraju chlapci fotbal, najdu
si kus travy a nahanaju sa, kazdy na to kasle a ich to bavi. Ked ta bavi pisat,
pis si, vytvor si folder "Roman - bestseller" a pis co ti sily stacia
(neber to osobne:). Snad si to niekto zo sucitu precita, a mozno z toho bude
fakt nieco hodnotne. Ale to uz nepojde o to ze ta to len bavi, ale ze chces aby
to bavilo ostatnych. Ked pojdes na zapas dvoch profesionalnych muzstiev a
objavia sa tam ti chlapci co kopali do lopty za humnom, tak ak ich prave nebudes
vyhanat z ihriska, urcite si povies ze stracas svoj drahocenny cas. Ked idem na
portal urceny pre ludi ktori maju pocit ze ich nazory a myslienky by mohli
niekoho zaujat, akosi prirodzene ocakavam ze to budu nazory hodnotne, alebo
aspon vtipne, alebo aspon citatelne.. A ked to tak nie je, povazujes citanie
takych veci minimalne za stratu drahocenneho casu. Mna tiez bavi pisat, ale
robim to na svojom pieskocku a ani ma nenapadne mysliet si ze by to este niekoho
zaujimalo. Jasne, ten portal je o tom ze tam moze pisat ktokolvek, oka, tento
clanok je zase o tom, ze sa to bohuzial naplna do poslednej trojbodky. Pise tam
uplne hocikto a preto tak ako vratnik ktory ma na starosti velke cervene
tlacidlo na otvaranie rampy je majster sveta a lezie ti na nervy, tak stoja za
zmienku dusevne zvratky slovenskych Hemingwayov, ktore su tam nasadene prave
preto aby boli obdivovane a objavene a nie preto ze to niekoho bavi. Iny dovod
mi nenapada.
Lex Aurin (Majkl Najt) 05-08-2008 10:30:54
Vidim ze 10 tisic je dost velke cislo na to aby sa vyhlo tomuto humnu:) Pobavili
ma dotknute komentare niektorych spisovatelov a pobavil ma aj clanok. Fakt je
ten ze ked som na blog.sme isiel prvy krat, veril som ze tam najdem nieco, alebo
niekoho, co ma zaujme, co sa dobre cita a k comu by som sa vracal. Bol som
prekvapeny ze som to nenasiel. Filtroval som podla citanosti, karmy a neviem
coho, ale proste tazka nuda. Chapem ze vela ludi sa citi neobjavenymi
spisovatelmi, ale vacsinou to bolo o absolutnom nedostatku sudnosti. Mohol by mi
niekto (najlepsie ty, Adam) povedat ktore blogy su citatelne? Lebo uz sa mi tam
nechce hrabat. Pripadne nejake ine portaly ci blogy ktore stoja za to. Dik.
PicoBello 02-08-2008 17:42:41
adam, uplny suhlas, ale uplny. pobavili aj komentare .. :)
trafena hus 31-07-2008 10:35:27
no adamko, to je ako keby si stal na kraji ihriska, na ktorom si zopar nadsencov
kope do lopty a maju pocit ze hraju futbal. robia to s nadsenim a zanietenim
lebo ich to proste bavi. a ty na nich zacnes pokrikovat: amateri! vypadnite z
toho ihriska, vobec to neviete. ako to kopes do tej lopty, tahaj domov. a ty
trapko vyzlec ten ronaldinov dres lezies mi na nervy. sak nepoviem, ak ich
artmedia necha hrat medzi zapasmi na svojom ihrisku a mozno po nich poocku
poskuluje, ci by sa daky nenasiel co by sa im sikol lebo sikovne kope do lopty.
taky sa urcite skor ci neskor presadi. ale sak nehraju prvoligove zapasy, len sa
tak bavkaju. preco by si ty mal mat zrovna pravo ich vyhodit z hriska?
a btw -
ked si daky bezmenny blogerko smidla svoje pisacky zadarmo bez honorarov na
nejakom prednastavenom verejnom blogovacom systeme to sa nazve blby blog a ked
si uspesny autor s dobrym menom, ktory si pisanim aj zarobit dokazal, z nudy
vyrobi amatersku stranku kde pod roznymi menami publikuje svoje minule a sucasne
clanky, to sa uz vola magazin? :-))))
Dufi 08-07-2008 23:08:35
Plne suhlasim... A k tomu porovnaniu s fotografiou - sveta pravda. Osobne robim
fotoportal a pohybujem sa na inych fotoportaloch a je neskutocne ako tato doba
spizdila fotografiu. Ludia zial nemaju sudnost a akonahle ide nieco lahko,
rychlo a...lacno, tak sa s tym nehambia pochvalit... Zial, uz s tym asi nic
neurobime.
A ked tak citam tie prispevky pod clankom, tak si par ludom poriadne
trafil slabinu :)
Petike 05-07-2008 13:22:11
ezalsi tazky inteleguan... Go get a life ! Alebo zacni pisat aj normalne clanky
na svoj blog a nevydavaj vlastne subjektivne dojmy za vseobecne uznane pojmy...
:-P
krym 04-07-2008 18:58:46
pripada mi to ako prvoplanovy guerilla marketing. dat si trochu prace s textom,
podhodit kritizovanej skupine a ta sa uz postara o navstevnost a sirenie navonok
nenavidenou socialnou sietou. zial sokovat viac krat tym istym sa neda, rychlo
pisat dalsie NE-blogy, s jednym prispevkom si ich neudrzis.
mimochodom, prve
kompaktne fotoaparaty vznikli davno predtym ako si niekto vedel predstavit
pocitace a v historii casto urcovali umelecke smerovanie "profesionalnej
fotografie" (ktora napriek miere profesionality tiez nemusi byt este
umenim). preto je prirovnanie o nadsencovi vyvolavajucom si ciernobiely film
nestastne. odhliadnuc od faktu, ze doma produkovane fotografie sa kvalitou
obsahu nemuseli nijako lisit od dnesnych fotografii vytvorenych 3tisicovym
digitalnym fotoaparatom.
formou tvojho NEblogu sa snazis navodit dojem
objektivity, mal si to skor hrat na svoj nazor, bol by si presvedcivejsi. cely
text nabada k presvedceniu, ze cim kvetnatejsi text, tym viac umenia, tym vacsi
talent. nestastna bifurkacia
zuzulik 04-07-2008 17:53:49
kazdy ma pravo na nazor, a hoci ma to stalo dost sil, tento clanok som docitala
do konca. Autorovi len tolko, ze kvalita pisania je subjektivny nazor citajuceho
a hoci on (autor) pozna a vyuziva znacne kvantum umeleckych prostriedkov a ma
aku taku stylistiku, radsej si precitam clanok niekoho, kto sice nema osobitny
dar pisania ale jeho clanok vyzaruje pozitivnu energiu. tak radsej zostante pri
tom, ze ked vas blogy nebavia, radsej ich necitajte, ale neodsudzujte ludi,
ktorych to bavi.
p.s. blogerov by ste asi mali trocha chapat, pretoze ocividne
tiez vyuzivate na svoju prezentaciu podobny sposob.
pes 03-07-2008 23:40:50
tolko jedu pokope... hmm
MissEllie 02-07-2008 09:40:16
fuuu...som blogerka..a plne s tebou suhlasim..:))

sice neblogujem na
SMEcku,ale aj tak nemam istotu,do ktorej skupinky bys zaradil mna..:))

ale
nie o tom som chcela..len..ze tiez som sa to pokusala zakricat..a je otazne
kollki z blogerov ma chceli pocut..

pretoze tak,ako ja nemam istotu,nema ju
nikto z nas..:)))

btw.. ten intravilan vlastnej mysle nema
chybu..:))))

toto bude jedna zo svetlych chvil dnesneho dna. dik ti za
nu..:)))
Miso Bugala 01-07-2008 18:56:24
ved hej, ved hej ale takto by sa dalo pokracovat az by som prisiel k tomu ze
najlepsie co sa da na Slovensku citat je Krasko a Jesensky, vsetko ostatne je
horsie a este horsie a uplne zle...
Mozno je to o konkurencii a tiez schopnosti
filtrovat a triedit.
skeptik 27-06-2008 19:26:55
Nieco z toho, co si napisal sa bohuzial vztahuje aj na teba. Len tak namatkovo,
co je toto za stilistiku:
"... ze sa vobec odhodlal taketo nieco vobec
vypustit z intravilanu ..."?
A ta analogia s fotoaparatmi kriva na vsetky
koncatiny. Vacsina ludi si robi vlastne fotgrafie pre svoje osobne spomienky.
matushiq 27-06-2008 17:14:59
Nech zije Razusova-Martakova.
Vsetko je sice pekne, az na to "KTO" urci
co je "dobre" a co "spatne".
Taketo efekty vacsinou maju
samoregulujuce mechanizmy vyberu (od SMEvyberu po RSS).
A za dalsie, tvoj text
nic extremne nove neprinasa..
maur 27-06-2008 16:46:29
urcite je nieco pravdy na tom co pises, ale nazabudaj, ze pisanie je o
myslienkach. Kto ma myslienky, preco by ich nemohol vyjadrit? Mysliet mozu len
talentovani? Vela sa da prave dosiahnut i treningom, ked zacne tak moze casom
dosiahnut i zlepsenie...nevidim na tom nic zle...prave naopak je to aktivna
cinnost...a porovnavat lahkost busenia do klavesnice s umenim kaligrafie tiez
nebude asi ta spravna cesta, ked sme pri tej fotografii...mozno casom sa to
zacne znova rozlisovat...
Abstract, BlackDragon, Marko G 27-06-2008 16:38:57
A len taku pripomienku

Takto to vyzeralo po 100
blogeroch:
http://diskusie.sme.sk/disku
sie/361152/1/Mame-uz-sto-blogerov--co-da lej.html

Takto to vyzeralo po 10000
blogeroch:
http://blog.sme.sk/diskusie/
1250662/2
/7385267/Blogsmesk-prekrocil- hranicu-10-tisic-registracii.html
boris 27-06-2008 16:05:57
Nejde iba o pisanie a samolubost, niekolko z nich potrebuje kontakt, to pisanie
zabezpeci, ak clovek nie je uplny idiot a ma v sebe trocha slusnosti.
Mark 27-06-2008 14:19:01
Rozmach lacnych digitalov podla mna vobec nie je nestastim, pretoze tie priserne
zle fotky milionov ludi aj tak nevidim.
bloger 27-06-2008 13:36:53
ach ta zavist..
Mario 27-06-2008 13:31:10
Vobec sa k tomu neviem vynadrit,pretoze na BLOG vobec,ale vobec
nechodim...Akurat k sviezej a vonavej susedke v BLOKU naproti...
ostap 27-06-2008 13:16:19
Kedze ta zalinkovala Jarmila nedalo sa neprecitat...no ked uz lamentujes nad
pravopisom inych, skus si to precitat aj po sebe...Zrejme by ti udrelo do ocu,
ze odpovedat mozes ty pred tabulou v skole (kam asi este patris), ale vlhkost
este stale len niecomu zodpoveda. Odpovedou teda asi je: dalsi blbec na niekoho
diskovych poliach
lol 27-06-2008 13:15:36
hmm toto je tiez vytvor ktory treba precitat po prvy odstavec. X riadkov o tom
istom. strata casu..
frank 27-06-2008 11:33:30
V podstate si to vystihol. Nenechaj sa zmiast ostatnymi komentarmi, trafena hus
vzdy zagaga. A nemam co dodat k tomu, co si napisal, vsetko tam je. Ber to ako
nazor cloveka, ktory sa pohybuje na nete od zaciatku a ktory prestal na nom
publikovat po tom, ako ho zahltili blogery spustou balastu s nulovou informacnou
hodnotou.
chatpall 27-06-2008 10:50:37
a bez RSS odkazu to tiez nema velmo zmysle... ale drzim palce
chatpall 27-06-2008 10:49:19
Este jedna vec, zacinat blog na vlastnej domene, s uplne otrasnym a zabugovanym
rozhranim (Joomla je uzasna ak si ju trosku spojazdnis), bez koncepcie pisania
(tagy, kategorie, udajov o sebe) je amaterstvo. Ak niekomu vycitas amaterizmus
tak sa snaz sam byt profesionalnejsi. Nie je vsetko stylistika a gramatika a
tema.
chatpall 27-06-2008 10:44:50
Sam si ma nezaujal nicim novym. Takze som si ta zaradil medzi tu "luzu"
o ktorej pises. Pis dalej, mozno sa to naucis raz.
ferko 27-06-2008 10:29:21
Traposina, ale bohuzial pravdiva.
cincila 27-06-2008 10:12:09
cha-cha!
ina traposina! ;-)

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."