Humno » Publicistika » Krátko zo Spisovateľskej obce5 online.

Krátko zo Spisovateľskej obce

Comments 31


Slovenská Spisovateľská obec musí byť veľmi ponuré miesto. Učupené niekde v hladovej doline, kde sa hmla prevaľuje až do neskorého poobedia, celé leto tam prší, v zime tam nejde voda a nejakým nevysvetliteľným zázrakom tam po celý rok štípu komáre. Dňom i nocou sa odtiaľ ozýva zúfalé nariekanie utrápených spisovateľov a kvílenie zosilňuje každého pol roka, keď unavená doručovateľka príde s balíčkom papierových výpisov počtu predaných kusov.

“Hlúpy národ, čo si neváži svoje najväčšie osobnosti!” zadúšajú sa majstri a majsterky vybrúsených pier vo frenetickom žiali nad almužnou poslanou od renomovaných vydavateľstiev. Posilnení trúnkom z miestnej nalievárne s logom Anasoftu na priečelí, zbierajú zvyšky svojich zhrdených eg a formulujú plamenné artikuly do kultúrnych rubrík spriaznených médií, aby tak dali svetu najavo, ako veľmi pohŕdajú jeho tupotou a egoizmom, ktorej dôsledkom sú samotní živoriaci spisovatelia, chudobní a zneuznaní.

A keď sa večer nachýli k ránu, rozkokošení spisovatelia presunú svoju pozornosť od pranierovania nekompromisného dehumanizovaného kapitalizmu, čo tak strašne zoškrtal podporu ich malebnej obci, k reprezentantom toho najhorkejšieho blenu zo všetkých horkých blenov: k odrodilcom, čo síce tiež píšu knihy a predsa sa otočili chrbtom k spisovateľskej obci, ale ešte k tomu sa jak polonahé opice nechávajú vystavovať pri naleštených tyčiach marketingových oplzlostí, len aby ľuďom nanútili svoje diela, oveľa horšie ako ten najposlednejši na papier zatúlaný prd kohokoľvek z múzou obdarených rezidentov tejto dešperátnej viesky. To sú tí najväčší diabli pridávajúci bolestivé vrásky na tváre géniov plačúcich nad toľkou svetovou nespravodlivosťou.

Tupý národ, čo si jednostaj kupuje knihy, aké uzná za vhodné a nie také na akých sa uzniesla rada najmúdrejšich, odporní renegátski hadi, čo kurvia staré dobré slonovinové móresy devätnásteho storočia svojim neustálym sa podliezaním na besedách v oných preblýskaných kníhkupectvách, či nebodaj staraním sa o komunikáciu s fanúšikmi prostredníctvom všelijakého oného o akom v spisovateľskej obci nikdá nechyrovali a ani chyrovať nechcú a nakoniec, tento odporný materialistický štát, čo tak krátkozrako udeľuje daňové úľavy nejakým zbytočným výrobcom áut a všelijako inak ešte mrhá prostriedkami na zachraňovanie základných vrstiev štátnej Maslowovej pyramídy, namiesto toho, aby ich spravodlivo investoval do toho najcennejšieho čo táto krajina (s výnimkou Vladimíra Mečiara a Joža Ráža, pravda) kedy zrodila: slovenských spisovateľov, odvekých to pozdvihovateľov kultúry národnej.

Toť najväčšie bôle utrápenej, na pokraji smrti hladom bojujúcej slovenskej spisovateľskej obce. Česť jej prispatej, zadubenej a absolútne nič nechápajúcej pamiatke.

Celkové hodnotenie: 4.15 / hlasovalo 96 ľudí

1 hviezda2 hviezdičky3 hviezdičky4 hviezdičky5 hviezdičiek

Loading ... Loading ...
This entry was posted in Publicistika. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post. Trackbacks are closed, but you can post a comment.

Discussion on article

31 Comments

  1. xorxee xorxee
    Posted August 13, 2012 at 10:38 | Permalink

    Tvrde a dobre napisane.
    Velmi sa v pomeroch spisovateľskeho stavu neorientujem, tak by ma zaujimalo, ci je za tym nejaky konkretny pocin niektoreho z buducich klasikov sidliacich v spisovatelskej obci alebo len tak vseobecne dlhotrvajuce znechutenie.
    A este by ma zaujimalo, ako je na tom momentalne Homo Asapiens – kolko sa zatial predalo a ci sa to aspon scasti oplatilo aj finance (v zmysle minimalizacie usleho zisku). Dakujem.

    • Peter Tkačenko Peter Tkačenko
      Posted August 13, 2012 at 11:47 | Permalink
      • Rado Ondřejíček Rado Ondřejíček
        Posted August 13, 2012 at 11:58 | Permalink

        presne, Taras to trafil, táto Šikulová bola posledná kvapka. Ale celá táto ufňukaná diskusia ide už dlho predlho.

        Asapiensa sa predalo niečo k piatim tisícom. Považujem to za v podstate konečný stav a som s ním veľmi spokojný (ľudia vraveli, že už dvetisíc by bol neuveriteľný úspech). Na jar vychádza český preklad a ja sám investujem do anglického prekladu, ktorý sa budem snažiť posunúť niekam do zahraničia. Vložených prostriedkov sa vrátila tak možno tretina, čiže zatiaľ žiadny zásadný biznis:)

        • Mikullas
          Posted August 15, 2012 at 08:26 | Permalink

          Do tých nákladov je započítaná aj strata vtedajšieho príjmu po výpovedi z práce kvôli času na písanie?

        • xorxee xorxee
          Posted August 16, 2012 at 13:24 | Permalink

          Tak to rád počujem.
          Český a anglický preklad by mohol mať reálne slušný úspech – príbeh je globálne prenosný, čítas sa to dobre. Držím palce, nech to vyjde.

        • zuzu
          Posted August 16, 2012 at 15:08 | Permalink

          to je super, kupim si aj v anglictine, chcela som opisat tu bublajucu kapustnicu ale neuspsne, tak sa tesim na preklad, btw nerada idem do niekoho financneho sukromia,tak sorry alepokrylo tych 5000 predanych vytlackov naklady a reklamu, bol aj profit?

    • onlyme onlyme
      Posted August 13, 2012 at 11:54 | Permalink

      Ked si chces urobit zbezny prehlad o situacii, tak jedna strana mince je dost dobre rozobrata na strankach Michala Hvoreckeho, hvorecky.sk. Zjavne je tiez jednym z nemenovanych postav tejto “takmer generacnej” prestrelky :-)

      Skoda ze Slovensko ma velmi malu snobsku vrstvu aby nakrmila vsetky hladne krky. Alebo skoda ze ta terajsia nezbiera umenie lebo sa to patri, a ostavaju iba pri zbierani polo kosiel :-)

      • Rado Ondřejíček Rado Ondřejíček
        Posted August 13, 2012 at 11:59 | Permalink

        hvorecký ale tiež hrozne fňuká, ale on v poslednej dobe fňuká na všetko.

        • onlyme onlyme
          Posted August 13, 2012 at 12:48 | Permalink

          a ked pridame aj ufnukanych predajcov knih, a ufnukanych vydavatelov vratane portalov, tak sa nam ten ufnukany kruh uplne uzavrel :-)

          skoda ze ludi co pisu napocudovanie taknejak viac pocut ako ine profesne zdruzenia ktore tiez maju na to dovody a radovo masivnejsie

          … ale co som to chcel? … aha, drzim palce nech to vyriesite:
          - bez ohladu na namahu
          - na mnozstvo vypiteho fajnoveho vina
          - ved ten kapitalizmus sa neukociruje sam

          Aby aj starsia generacia rozumela, tak ide o to ze treba ukazat “svetle zajtrajsky”, plnit nejake poziadavnky “x-rocnice”, a pritom je potrebne “nastavovat zrkadlo”, oblubene smery su “clovecenstvu” a “dobe” … tak netreba ludom co to vedia tienit vo vyhlade :-)

        • Peter Tkačenko Peter Tkačenko
          Posted August 13, 2012 at 23:44 | Permalink

          Ufňukanosť by až tak nevadila, kým uplakanci nenatŕčajú dlane. Navyše ak dávajú ostentatívne najavo, ako je pod ich úroveň vôbec sa zhovárať s ľuďmi, ktorí im majú financovať apanáž.

        • PK77
          Posted August 14, 2012 at 21:09 | Permalink

          fňukanie samozrejme nikomu nepomôže, ale nezdá sa mi, že by to bolo to najpodstatnejšie o čo tu ide; máme nejakú štátnu koncepciu podpory literatúry, umenia, vedy ? ak áno ako sa prejavuje, alebo si myslíte, že nič také netreba ? naozaj nepotrebujeme kultivovať jazyk, udržiavať pamäť a dávať najlepšie intelektuálne sily do rozvoja kultúry ? nie je to práve kultúra, ktorej sa tak všade nedostáva ? ja neviem, ale mám pocit, že práve toto v spoločnosti veľmi chýba, teda základná reflexia, budovanie jazyka, kritiky, dialógu. ja mám stále pocit, že namiesto koncepcie sa vedú krčmové reči, ktorým dáva zdanie sily iba fikcia úradnej mašinérie. sorry, ale je to naozaj len nezmyselné fňukanie ? naozaj neviem.

          • Peter Tkačenko Peter Tkačenko
            Posted August 15, 2012 at 08:38 | Permalink

            Ja mám silný pocit, že kto má o kultúru záujem, dostáva sa mu jej toľko ako ešte nikdy. A na kultiváciu jazyka žiadnu štátnu koncepciu nepotrebuješ.

            • onlyme onlyme
              Posted August 15, 2012 at 09:07 | Permalink

              suhlasim aj ja, v tomto state sa uz ziadne rozumne koncepcie rozvoja nerobia, naposledy niekedy za socializmu

              teraz sa robia koncepcie ktorych jedinym ucelom je vysachovat predchadzajucu mafiu z financovania a dosadit sucasnu … to je vsetko … ale mozno v kulture je to inak, ajked skutocne neviem preco by som si to mal mysliet :-)

            • PK77
              Posted August 15, 2012 at 14:23 | Permalink

              kultúry sa dostáva, a aj nekultúry a koncepcia by mala pomôcť

              • Peter Tkačenko Peter Tkačenko
                Posted August 15, 2012 at 16:00 | Permalink

                Štát nemá čo vychovávať, určite nie dospelých. Ja som práve rád, keď je skraja dobre vidieť, kto je aký tupec.

                • PK77
                  Posted August 15, 2012 at 16:58 | Permalink

                  nadpriemerná kvalita vždy čelí početnej prevahe odpadu a podpriemeru, preto jeho podpora musí byť systémová, koncepčná a opačne priemer a podpriemer by systémovo mali byť potláčané alebo aspoň nepreferované, takže s Vami nesúhlasím; vôbec nie je jedno, či je alebo nie je nejaká koncepcia, ak nám teda nie je jedno ako to tu bude vyzerať o 5-10-20 rokov; čo sa týka výchovy dospelých opäť nesúhlasím, že by napr. médiá nemali mať svoj diel zodpovednosti a povinností , pretože znižovanie úrovne s cieľom osloviť početnejšiu skupinu je vlastne len parazitovaním na morálnom a spoločenskom status-quo; kde sa to zastaví, ak si povieme, že morálka v médiách je vec médií a nie verejnosti a jej oprávnených záujmov ? Je to presne opačne, nie občania sú tu pre médiá, ale médiá pre občana a preto majú povinnosť neparazitovať na verejnom (mediálnom) priestore a neznižovať úroveň a teda majú povinnosť snažiť sa o kvalitu; musí existovať spoločenský (teda konkrétne politický, pretože to je len konkretizácia, formulácia) tlak na kultiváciu verejného (mediálneho) priestoru; verejný priestor je zahltený kadejakým odpadom, ktorý má spätne dopad na konzumujúcu (aj dospelú) spoločnosť

                  • Posted August 17, 2012 at 09:28 | Permalink

                    Zastaví sa to na priemere.

                    • PK77
                      Posted August 17, 2012 at 10:57 | Permalink

                      priemer je výsledkom procesu ; na priemere sa nemôže nič zastaviť, lebo pojem priemer je len spôsob nazerania na celok, celok samotný ide svojím smerom, je riadený vlastnými hodnotami ku ktorým nejako dospel; je to teda proces a ten bude pokračovať kým sa nezmení, neusmerní, kým naňho budú vplývať pôvodné sily, ktoré mu smer určili (napr. konzum, komercia, people metre) , ide o to akým smerom, s akými hodnotami sa chceme riadiť, čo máme mať ako ideál, či nesystémovosť, bezkoncepčnosť, bezmyšlienkovitý konzum spoliehajúc sa, že sa nám toho raz preje…; v žiadnom prípade by som nechcel, aby sa tu vytváral nejaký umelý impotentný skanzen zakonzervovaných hodnôt alebo názorov, len sa mi zdá vhodné vytvárať také podmienky, ktoré budú preferovať to, čo považujeme za kvalitné, čo obstojí v odbornej kritike; nie nejaký primitívny trhový mechanizmus je arbitrom pre kvalitu, pretože trh je v skutočnosti len masa peňaženiek; ak nám naozaj ide o kvalitu a prežitie toho najkvalitnejšieho čoho sú len poniektorí schopní, potom trh vôbec nemôže byť kritérium, nemá mať miesto v rozhodovaní ; je tu riziko subjektivizmu, omylu a pod., preto musí byť systém pravidiel otvorený, bez názorových a osobnostných privilégií, musí byť zameraný na vec samotnú; z takéhoto procesu potom môže vzniknúť inštitút/mechanizmus, ktorý vytvorí podmienky pre tých najlepších a spoločnosti sa to prostredníctvom ich diela vráti tisícnásobne späť, to sú hodnoty, ktoré sa nedajú oceniť peniazmi, lebo pretvárajú samotnú podstatu spoločnosti. (t.f.)

                • PK77
                  Posted August 15, 2012 at 18:14 | Permalink

                  okrem toho, nie je značná časť života pokusom o zlepšenie podmienok, o kultiváciu, o nejakú formu pretvárania sveta ? Prečo by práve médiá a verejný priestor nemali byť podriadené takejto univerzálnej idey ?

                  • Peter Tkačenko Peter Tkačenko
                    Posted August 16, 2012 at 06:50 | Permalink

                    Pretože je to v rozpore so zásadnou a najväčšou ideou – slobodou. Do istej miery reguláciu pripúšťam, pri médiách, ktoré žijú v obmedzenom priestore (napríklad kvôli frekvenciám), inak je to čisto vec prevádzkovateľa.

                    Dneska hnoj nezastavíš, koncepcia je ti prd platná, tých kánalov (nielen televíznych) je neobmedzené množstvo. Ale našťastie je to tak isto s dobrými vecami – kto má záujem, nájde ich koľkokoľvek, v mimoriadnej kvalite. Čiže ja som spokojný, napríklad nie som taký kokot, aby som pozeral mainstreamové komerčné televízie a potom frflal. To ako keby som si tresol kladivom po prstoch a sťažoval sa, že bolo tvrdé.

                    • PK77
                      Posted August 16, 2012 at 09:14 | Permalink

                      nevidím žiaden rozpor, čo je kvalitné podporím z rozpočtu (napr. čisto subjektívne časopis Fragment alebo konkrétnych autorov Mojžišová, Kadlečík, … ) a ak chce štát dosahovať výsledky dlhodobo nastaví podporu systémovo napr. zadaním úloh (tvorba slovníkov, jazykový výskum…), napr. štátna literárna, vedecká, umelecká súťaž alebo nastavím daňové pravidlá tak, ako to bolo voľakedy, keď sa z rozpočtu stavby povinne museli dať 2% na umeleckú činnosť, takže popri stavbách vznikali sochy, rôzne umelecky upravené fasády apod. Samozrejme, že z histórie máme negatívnu skúsenosť s ideologickým zneužívaním, to ale neznamená, že podpora sama o sebe nie je potrebná/nutná. Taký záver by bol nelogický, absurdný.

  2. Gorthaur Gorthaur
    Posted August 13, 2012 at 11:28 | Permalink

    jj, co ma nove trud Stefan Moravcik napriklad?

  3. lachim lachim
    Posted August 14, 2012 at 07:07 | Permalink

    …a napriek všetkému sa, napočudovanie, aj na rodnej hrude urodí z času na čas niečo, čo stojí za to, a ostane to aj mimo svetiel veľkomesta, aj mimo plačlivých odrhovačiek (aspoň čo sa mi do ušú dostalo). Z poslednej doby mne takto rezali Bez dúhy či Podobenstvo o dome Danielovom.

  4. Viktor Kuban
    Posted August 14, 2012 at 17:18 | Permalink

    Aspon tie automobilky mame, ked uz v polnohospodarstve danove ulavy mozme udelovat leda by feudalnym atase z Vatikanu. Este ze su nase:)

  5. andertalec andertalec
    Posted August 15, 2012 at 10:05 | Permalink

    Rado, respect, dokonca som sa pri citani aj pobavene pousmial, a to je pri mojej emotivnej vybave uz co povedat! Presne tak, ako to opisujes, som si vzdy spisovatelov a spisovatelsku obec zivo predstavoval. Ja by som mozno este pridal viziu zanedbaneho muza v usmolenom obleku, s bradou a sedivou ulizanou prehadzovackou, ako lezi opity na koberci v klube spisovatelov, ked si urobil vyjazd z tej zapadnutej obce do mesta a nezvladol to. :-)
    Akurat mozno jedna pripomienka: tie “staré dobré slonovinové móresy devätnásteho storočia” nie su nic, co by bolo v rozpore s reklamou a marketingom, ten predsa nie je vynalezom posledneho desatrocia. Oni knucia po starych dobrych umakartovych moresoch 50.-80. rokov, ked sa im a ich potomstvu tak dobre prdelo do syntetickeho plysu v budmerickom zamku, a to je kurva rozdiel. Prave ze kusok dobrych slonovinovych rakusko-uhorskych moresov z 19. storocia by tejto krajine mohlo len prospiet.

  6. nechna
    Posted August 17, 2012 at 12:31 | Permalink

    aaaa máme tu odpoveď od urazenej Verči: http://www.jetotak.sk/editorial/este-raz-o-tych-spisovateloch

    Aj majster Vitkovič sa pripojil v diskusii. Ale iba akosi krátko.

    • xorxee xorxee
      Posted August 17, 2012 at 12:57 | Permalink

      to je naozaj dost komicka dama. na kritiku vyplakavania reaguje vyplakavanim. a rado zavidi, heh. po tomto mam este mensi zaujem podporovat tento druh umelcov.

    • donna
      Posted September 7, 2012 at 16:23 | Permalink

      Džízis, tá jej reakcia je zlá, zlá, zlá. Veľmi som sa premáhala, aby som to dočítala do konca. Chcela som skončiť už pri spojení “sesternicou mamy môjho manžela”.

  7. andertalec andertalec
    Posted August 17, 2012 at 18:42 | Permalink

    Na základe reakcie tej Šikulovej mám pocit, ako keby sa videla ako príslušníčka nejakej dedičnej šľachty, ktorú nová doba obrala o léna a privilégiá, tak len bezmocne kňučí a vzdorovito zdôrazňuje výlučnosť svojej famílie a vzájomnú rodovú previazanosť: tamtí sú sňatkovou politikou spriaznení s tamtými a všetci sú kultivovaní až strach, pritom, samozrejme, nezabudne zdôrazniť, kto im navrhoval tú vinohradnícku filagóriu a kto to k nim mal cez kopec, a keď sa spomenul Hvorecký, tak vlastne aj s ním sú rodovo previazaní, a to dokonca cez komunistického aparátnika Válka. Začínam si pripadať ako nekultúrny mäsiarsky paholok, ľudia, myslím si, že my obyčajní radoví ľudkovia, čo sme nikdy neprdeli do plyšu ani v Klube, ani na Zámku, by sme sa im predsa len mali na to dôstojné živobytie poskladať. Ja mám celkom slušný plat, robím v počítačovej firme a ešte sem-tam niečo aj zarobím bokom (a svoje knihy píšem po večeroch a víkendoch), takže by som trebárs desatinou mesačne prispel, ak prispejete aj vy všetci. Tak čo, ideme do toho? Nie? Tak nič potom.

  8. Husto
    Posted August 17, 2012 at 19:28 | Permalink

    Nariekanie nad osudom spisovatelov z povolania nepomoze. Riesenim nie je ani spisovatelska obec s povolanim, ktore financne umozni pisanie ako konicek. Riesenie je systemove, teda zmenou systemu. Prvym krokom je zbohatnutie nasej spolocnosti. Ako optimista dufam, ze ak bude viac penazi, najde sa ich viac pre spisovatelov ako pre zisk firmy Coca Cola.

  9. andertalec andertalec
    Posted August 18, 2012 at 09:18 | Permalink

    Nič v zlom, Husto, ale k Vášmu optimizmu som nedospel ani keď som mal tri roky. Táto spoločnosť (ak myslíme obaja to isté, teda občanov slovenskej džámáhírije) nikdy nezbohatne, pretože všetko, čo sa tu vyprodukuje nad rámec “nuzného živobytí”, si rozkradnú paraziti striehnuci pri peňazovodoch. Slovensko by bolo podstatne blahobytnejšou krajinou (prinajmenšom by štát poskytoval svojim občanom aspoň nejaké protiplnenie za dane, poplatky a odvody, čo vyberie), keby členovia štátomafie všetko neukradli a nepresunuli k sebe. Všimnite si, ako sa každá nová politická garnitúra lačno vrhá na kľúčové rezorty, teda tie, ktoré majú potenciál, aby z nich tiekli peniaze do súkromných vrecák – formou provízií, predražených zákazok, úplatkov za sprostredkovanie a bohviečoho ešte. Stále sa tam niečo dá ukradnúť, pretože keby sa nedalo, nevideli by sme po každých voľbách v politike stále rovnaké slizké typy, akoby ich jedna mater mala – bez ohľadu na to, z ktorej časti spektra. Dnes ísť do “vrcholovej” politiky je niečo ako podnikateľský zámer – a nikto sa tým ani veľmi netají. Toto je problém a nie nejaká jurodivá Šikulová, plačúci spisovatelia alebo krachujúce Panta Rhei. Tamto sú len dôsledky celkovej rakoviny spoločnosti, ako ste správne aj Vy pobadali, akurát že na rozdiel od Vás tu nevidím žiadne východisko. Iba individuálne pre každého šikovného mladého človeka: zbaliť sa, odísť a už nikdy sa tu neukázať. Keby som mal na chrbte o tri krížiky menej, tak neváham ani sekundu. Ale ja už mám všetko za sebou, už tu nejako dožijem.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.

How To Get Rid Of Stretch Marks