Humno » Publicistika » Ani ste nevedeli, prečo je dôležité slobodne klamať6 online.

Ani ste nevedeli, prečo je dôležité slobodne klamať

Comments 16


Podstata parlamentného spravodajcovania spočíva v posedávaní, hraní flešových hier a počúvaní, či z pléna nevylezie niečo zaujímavé. Zväčša nič, ale človek potom poľaví v ostražitosti, blahosklonne nevypne reproduktor, ani sa nenazdá a Peter Osuský odrazu z konzervatívneho batoha plnými náručami vyhadzuje bľabotance o jáchymovskej lži. Spravodajca sa chytí za uši, lenže je neskoro: zaiskria oči, z uší stúpa dym, skratujú mu obvody a kontrolu nad sebou nadobudne až keď postojačky za (dúfajme) zvukotesným plexisklom kričí čosi o demagogických bastardoch.

Každý dolorista dobre vie, aké obohacujúce je obhajovanie slobôd, ktoré nevyužíva a ani využívať nechce. Vynadajú mu do nacistov, komunistov, tyranov zvieratiek, pedofilov, do všetkého. A slovenský zákonodarca je k doloristovi veľkorysý, pravidelne mu poskytuje príležitosť verejne sa znemožniť. Tak aj teraz – bez väčšieho rozruchu v parlamente prešlo chrapúnske obmedzovanie slobody slova pod kódovým označením Trestanie jáchymovskej lži. Keby ste náhodou nevedeli, tak od septembra vás môžu za popieranie, spochybňovanie, schvaľovanie alebo ospravedlňovanie režimov založených na komunistickej, fašistickej alebo podobnej ideológii strčiť do basy až na tri roky. (K implikáciám takejto formulácie nižšie)

Máločo sa vysvetľuje jednoduchšie: človek a jeho sloboda sú (mali by byť) jedinými absolútnymi hodnotami, od ktorej odvodzujeme váhu všetkého ostatného, ich obmedzenie preto nesmie byť záležitosťou prostej parlamentnej väčšiny, vždy treba poctivo a nepriestrelne argumentovať a nájsť konsenzus. Pretože ak raz parlamentu priznáme právo definovať historickú pravdu (a trestať odchýlky), len ťažko budeme v budúcnosti vysvetľovať, že do kognitívnych sfér by sa legislatíva púšťať nemala.

Lenže to čo v parlamente predviedli naši konzervatívni mantáci by nestačilo ani na okresné kolo debatnej súťaže. Za trest a na ilustráciu krátka komentovaná prehliadka po argumentačnom obludáriu:

„Dovolím si poprosiť o podporu nielen v mene obetí, ale i v mene psychohygieny našich národov. Pretože ak nepoznáme, odkiaľ prichádzame, čím sme prešli a čo sme cestou porobili, nečaká nás nijaká dobrá budúcnosť.“ (Osuský)

Ehm, natvrdnutým natvrdo: niet mŕtvoly, ktorej dôstojnosť by ospravedlňovala strkanie ľudí za mreže. Druhú časť nemožno vyvrátiť (ani potvrdiť) a okrem toho ťažko preukázať spojitosť medzi trestaním lži a spoznávaním pravdy. Demokrati Osuského formátu bojujú proti lži rovnako ako komunisti proti nezamestnanosti – jednoducho ich zakážu.

„A k tým, ktorí sa domnievajú, že toto obmedzenie slobody prejavu je totalitný prvok, (…) v tom prípade je totalitných vyše desiatka európskych demokracií, pretože vyše desiatka európskych demokracií má paragraf podobného charakteru vo svojom trestnom zákone.“ (Osuský)

Ajhľa: jeden z najrozšírenejších, hoci najgrambľavejších, argumentačných trikov. Nebudem to rozpisovať podrobne, aj sprostejším hádam stačí povedať, že ak má štát v legislatíve niektorý z totalitných prvkov, nie je automaticky totalitou. Rovnako tak niekoľko demokratických prvkov neurobilo zo Sovietskeho zväzu demokraciu.

„Mali by sme napomôcť tomu, aby Slováci konečne sa rovnými očami pozreli na to, čo aj ich predkovia napáchali v tomto štáte.“ (situačný etik Martin Poliačik)

Nepochybujem, akurát nástroje majú byť primerané cieľu a povedal by som, že predkladané nástroje cieľ nijako nepribližujú. Okrem toho, pozerať sa na históriu „krivými očami“ je základné ľudské právo.

„A šíriť lži o týchto zločinoch je vysoko nemorálne a podľa mňa je naplnená ústava absolútne v tom, že v tomto zmysle je správne a potrebné obmedziť pseudoslobodu prejavu pre takýchto ľudí.“ (Osuský)

Musím povedať, že tento argument sa mi páči a byť na Osuského mieste, určite ho použijem. Akurát ústava hovorí o tom, že slobodu prejavu možno obmedziť v záujme verejnej mravnosti ak je to nevyhnutné. No a tento paragraf nevyhnutný nie je, celkom stačí ak štát zabezpečí intelektuálne konkurencieschopné prostredie, v ktorom popieranie existencie gulagov nemá na dôstojné prežitie šancu.

„A pokiaľ ide o tú debatu o slobode alebo neslobode, no ja si myslím, že sloboda luhať o vážnych veciach nie je dobrá.“ (Osuský)

A ja si zasa myslím, že sloboda luhať o vážnych veciach dobrá je – dokonca si myslím, že je v slobodnej spoločnosti nevyhnutná. Napríklad sloboda šíriť náboženské učenia (aj moja cirkev potrebuje luhať o cestovine, čo trpela za naše hriechy), sloboda luhať o expandujúcej Zemi, evolučnej teórii alebo hocičom z milióna ďalších vecí, ktoré vám napadnú.

„Existuje aj také vnímanie slobody prejavu, ktoré tvrdí, že slobodu prejavu nemožno ničím a za žiadnych okolností obmedziť. (…) Aby sme sa tu netvárili, že nič obdobné doteraz neexistuje, že dnes Trestný zákon neumožňuje nikoho postihnúť za jeho názor.“ (Ondrej Dostál)

„Takže si uvedomme, že sloboda slova nie je nad všetko, a že aj táto sloboda má mať celkom normálne z morálky a zdravého režimu vyplývajúce mantinely.„ (Osuský)

Hurá – falošná dichotómia!, môj obľúbený argumentačný úhyb. Dostál a Osuský sa snažia navodiť atmosféru, že kto sa v tomto konkrétnom prípade prikloní na stranu slobody prejavu, musí byť ipso facto zástanca ničím neobmedzovanej slobody slova. A zasa na druhej strane, ak vraj už šírenie niektorých názorov postihujeme, nie je dôvod zastaviť sa. Lenže to je taká arcichobotina, že sa mi s tým ani nechce strácať čas. No a tuším je to, bastrigulimotyka, fšecko – nič múdrejšie v snenovni v stredu trinásteho nezaznelo.

Teraz pár viet pragmaticky. Ak by som mal paragraf 422d, nový jagavý drahokam zasadený do diadému slovenskej trestnej legislatívy rozobrať do dôsledkov, najslabším miestom je „spochybňuje, schvaľuje alebo sa snaží ospravedlniť“ – pretože tam, priatelia, schováte úplne všetko. Keby sa mi chcelo, pokojne sem švacnem zoznam akademikov, ktorí sa pohrávajú s myšlienkou, že Stalin bol síce sviňa, ale jeho metódy Sovietskemu zväzu možno (možno) pomohli dostatočne rýchlo vybudovať priemyselnú základňu nevyhnutnú na Hitlerovu porážku. A teraz otázka za tri roky natvrdo: na ako dlho by ste ich za toto ospravedlňovanie zločinov režimu založeného na komunistickej ideológii strčili do basy?

Alebo – ešte na výške sme si pozvali na prednášku istého pána Ivana Švejnu, ktorý sa nám snažil vysvetliť, že Pinochet nebol až taký šmejd, lebo mal proti sebe Allendeho (komunistu!), tých obetí tiež nebolo až tak veľa (nanajvýš zopár tisíc) a hlavne – pozval si do Čile chicagskych ekonómov, vybudoval dôchodkové sporenie a to je predsa argument za všetky. Bolo to ospravedlňovlanie Pinochetových zločinov? Nezaslúžia si obete Pinochetovej diktatúry viacej úcty? Možno nájsť nejakú definíciu generálových ideologických postojov a zahrnúť ju do balíčka „hnutia, ktoré (…) smeruje k potlačeniu základných práv a slobôd“? Možno áno. Podobných príkladov by sme spoločne vymysleli prakticky neobmedzené množstvo, ale uvedené pre potreby tohto článku hádam postačí. Azda sa patrí dodať, že voľnosť výkladu „jáchymovského“ paragrafu mi prekáža aj v kontexte stavu slovenského súdnictva.

Ešte na okraj – Americké chápanie slobody je rozhodne veľmi benevolentné, ale (prekvapme Dostála) nie neobmedzené. Už od začiatku 20. storočia Najvyšší súd upravuje hranicu slobody prejavu. Kto nevie, začalo sa to zásadou „clear and present danger rule“ – teda, že slobodu prejavu možno obmedziť za mimoriadnych podmienok, napríklad vo vojne, kedy by mohli „nebezpečné“ myšlienky bezprostredne (!) ohroziť národnú bezpečnosť.

Na tomto mieste bola pôvodne odvolávka na môjho líblinga Johna Stuarta Milla, ale zasa raz mám rozčítaného Steinbecka:

„Then why does your government not control these newspapers and these men who talk war?“ And we had to explain once again, that we do not believe in controlling our press, that we think the truth usually wins, and that control simply drives bad things underground. In our country we prefer that these people talk themselves to death in public, and write themselvesto death, rather than bottle them up to slip their poison secretly through the dark. (A Russian Journal, 1948)

Celkové hodnotenie: 4.38 / hlasovalo 34 ľudí

1 hviezda2 hviezdičky3 hviezdičky4 hviezdičky5 hviezdičiek

Loading ... Loading ...
This entry was posted in Publicistika and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post. Trackbacks are closed, but you can post a comment.
Peter Tkačenko

Ani ste nevedeli, aký je vrcholový šport zbytočný

Peter Tkačenko

Kto je tu vlastne chrapúň

Božena Láskavá

Tehuľky idú do finále

Rado Ondřejíček

Krátko o Pussy marketingu

Peter Tkačenko

Na čo je antikristovi dobrý Bezák

Adam Znášik

O zlatých chlapcoch a Petrovi Saganovi

Discussion on article

16 Comments

  1. "ergoterapeut"
    Posted August 3, 2011 at 01:27 | Permalink

    zrova som dopozeral http://www.imdb.com/title/tt1255953/, fuuu…, kliknem sem a… ” metódy Sovietskemu zväzu možno (možno) pomohli dostatočne rýchlo vybudovať priemyselnú základňu nevyhnutnú na Hitlerovu porážku” Ospravedlnenie? Nie vysvetlenie?

  2. Kocur Kocur
    Posted August 3, 2011 at 08:29 | Permalink

    Taras, dnes do bodky s tebou suhlasim.
    (Nenavidim komunizmus vo vsetkych jeho prejavoch, ale zakazovat/trestat za vyslovenie nazoru? To je co, do pice??!)

    .

  3. dafyduck
    Posted August 3, 2011 at 08:45 | Permalink

    k tomu pinochetovi by som mal jednu poznamku. socani neustale spominali triedny boj, vkuse by len zbrane pozdvihovali a niekoho hnali. su ale strasne prekvapeny/i, ked niekdo tie ich reci berie vazne a da sa do boja. ich predstava je asi taka, ze 20 robotnici mlatia jedneho pana tovarnika. ale citia sa urazeni, ked sa obet brani a esteze by mali utrpet sami nejaku ujmu je pre nich nepredstavitelne!

  4. xorxee xorxee
    Posted August 3, 2011 at 09:23 | Permalink

    nuz, OKS sa snazi nahanat hlasy, ale o ten moj velmi pravdepodobne pride.
    prevcerom som cestou z piva cital v tyzdni zajacov clanok ohladne tejto kravoviny a aj v dost povznesenom stave som zvladol vsimnut si, ze okrem omacok tam bol jediny argument, a aj ten bol scestny. smutne, skoda.
    taras – velmi pekne vyargumentovane, merci.

  5. Kocur Kocur
    Posted August 3, 2011 at 09:51 | Permalink

    BTW, u mna dosiahla propaganda vzdy opak:’Kurva, preco zakazuju diskusiu, ked je vsetko take jasne, zrejme? Nebude v tom nejaky ojeb??’

    .

  6. PicoBello
    Posted August 3, 2011 at 10:33 | Permalink

    taras, uplny suhlas. OKS ma tymto dost nasiera, chapem, ze im ide o hlasy a pohnutky su tiez asi dobre, ale je to picovina, presne ako si napisal.

  7. Posted August 3, 2011 at 10:51 | Permalink

    Vyzerá to, že KDH, OKS nie sú až také konzistentné, ako si niektorí mysleli. :)

  8. Posted August 3, 2011 at 10:54 | Permalink

    a ako pristupovat k paragrafu o propagacii komunizmu a fasizmu? lebo fakticky – prinajmensom na Slovensku – je tento zakon x krat porusovany a nic sa nedeje. Ma zmysel taky zakon o dodrovanie ktoreho sa stat nestara?

  9. Spiff
    Posted August 3, 2011 at 11:52 | Permalink

    Taky kvalitny clanok by som zniesol aj castejsie.

  10. knour knour
    Posted August 4, 2011 at 07:51 | Permalink

    klobuk dolu

  11. aragorn
    Posted August 4, 2011 at 09:29 | Permalink

    na zaver clanku mi chybalo:
    “Good night and good luck.” :D

  12. drvic10k
    Posted August 4, 2011 at 10:54 | Permalink

    takze ak slobodu prejavu zaradime medzi zakladne prava a slobody, potom tento zakon “smeruje k potlačeniu základných práv a slobôd” a teda jeho obhajovanie by malo byt podla neho samotneho trestne

  13. pk
    Posted August 4, 2011 at 20:54 | Permalink

    Tento zákon nie je bohužiaľ jediným prejavom majiteľov vládnej moci a jedinej pravdy, novodobí normalizátori používajú tie isté propagandistické heslá voči verejnosti pod akými sa likvidovali nepohodlné persóny tak v 50. ako aj 70, rokoch… Včera Žitňanská deklarovla vyzlečenie Harabina z talára, vraj neobhajuje záujmy štátu… zrejme je záujem štátu v rozpore s občianskym súdnym poriadkom zjavne neopodstatnene (keďže v rozpore s nálezom ústavného súdu) sa domáhať svojho nároku v odvolacom konaní a tým zvyšovať náklady súdneho procesu (trovy konania) a zaťažovať daňovníkov. Prípadne jej mediálna “politika” verejného šikanovania účastníkov súkromnej oslavy pre spôsob ich zábavy… Kam sme to dospeli, že politik si dovoľuje niekoho mediálne kritizovať za jeho súkromie ? Stavím sa, že samotná Žitňanská bola agilná SZM-áčka nadržaná na členstvo v KSS a dnes používa naučené a odkukané metódy svojich ideových vzorov z pred roka 1989.

  14. Posted August 22, 2011 at 08:03 | Permalink

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.

How To Get Rid Of Stretch Marks