Humno » Publicistika » Staromestské parkovacie manévre7 online.

Staromestské parkovacie manévre

Comments 46


Bez toho, aby sa nás ktosi pýtal, či vôbec považujeme parkovanie za problém, jedného dňa nabehli robotníčkovia, začali kresliť čiary a osadzovať nové značky, ako keby sme na tomto svete nevedeli, čo s hliníkom. Po pár dňoch začalo byť zrejmé, že parkovací raj skončil.

Za päť rokov, čo bývam na zašitej ulici na kraji bratislavského Starého mesta, som len párkrát nemohol zaparkovať hneď pri dome. Ešte aj v čase nezodpovedného boomu šrotovného a čoraz nižších cien, keď si zrazu svoje parkovacie potreby chceli uspokojiť aj jedinci, ktorí by v zdravo fungujúcej spoločnosti na auto nenašetrili, sa tu dalo hocikedy vcelku bez problémov zaparkovať. A nebolo to na úkor chodcov, ako by si mohol niekto myslieť. Sám som oveľa viac chodec ako jazdec, dokonca kočíkujúci chodec a na rozdiel od mnohých iných častí mesta, u nás vždy boli chodníky priepustné, človek by sa aj trojičkami hravo vytočil. Parkovací raj na Zemi pre všetkých – rezidentov aj cezpoľných.

Potom sa na magistráte rozhodli, že my slovutní Staromešťania si zaslúžime niečo viac. Nebudeme sa musieť strachovať o miesta na parkovanie, dostaneme prednosť, zatiaľ čo ostatní nech si lížu laby, alebo chodia MHD, ťažko povedať, čo je horšie. Bez toho, aby sa nás ktosi pýtal, či vôbec považujeme parkovanie za problém, jedného dňa nabehli robotníčkovia, začali kresliť čiary a osadzovať nové značky, ako keby sme na tomto svete nevedeli, čo s hliníkom. Po pár dňoch začalo byť zrejmé, že parkovací raj skončil.

Čo sa v skratke stalo. Na všetko sú normy a predpísaná veľkosť parkovacích miest nie je výnimkou, to by v tom bol pekný bordel, keby Smart potreboval na zaparkovanie menej miesta ako poriadny Ford Tranzit. Prvým zásadným prínosom rezidenčného parkovania teda bolo lukratívne zníženie celkového počtu parkovacích miest o nejakú tú tretinu. Tam, kde doteraz vodiči parkovali jeden za druhým, pričom v rámci efektívneho využitia miesta bolo treba občas aj trocha tej parkovacej šikovnosti, dnes stoja autá za sebou v elegantných pravidelných rozostupoch. Na štedro vyárendované boxy síce zaparkuje aj úplná lama, ale bavíme sa o parkovaní v centre mesta, kde platí pravidlo, že ak nevieš parkovať, pakes nazad do autoškoly.

Druhým nesporným pozitívom manévrov s rezidenčnými kartičkami bolo rozhodnutie (alebo žeby zábudlivosť), v rámci ktorého síce pomaľovali obidve strany ulice, ale zvislú značku osadili len na jednu stranu. Takže sme sa dostali do stavu, že sme posledným útočiskom ne-rezidentných parkujúcich z celého okolia, pretože susediace ulice sú rezidentom vyhradené takmer cele.

Odrátajme si teda tretinu z pôvodného počtu miest a to čo ostalo vydeľme dvomi. Toľko miest prislúcha nám pozitívne diskriminovaným rezidentom. Áno, písal som, že tu nebol problém zaparkovať, ale teda že by to bolo až s takou rezervou, to rozhodne nie. 

Nie je však ešte všetkej radosti koniec. Naša ulica je mimo úplného centra, skôr na okraji Starého mesta. Takže nie sme zrovna vyhľadávanou destináciou hliadok mestskej polície a tie koťuhy vodiči ako keby to tušili. Prevedené do praxe, odvážnych ktorí si povedia, že v tejto lokalite im papuča nehrozí je ešte stále dosť veľa, aby po siedmej večer bolo beznádejne plno. Keď niekto z miestnych políciu zavolá, prídu a pár papúč rozdajú, ale úprimne povedané, nechať zo seba robiť bonzáka, len preto že zrazu nemôžem zaparkovať, tam kde som doteraz v pohode mohol, nie je práve systémové riešenie.

Najlepšie na všetkom tomto mojom komunálnom pindaní je to, že ja som na tej lepšej strane barikády. Som tu rezident a mam magickú kartičku. Nechcem počuť, ako musia nadávať tí, čo rezidentmi nie sú, najmä tí nerozumní, ktorí sa rozhodli že budú dodržiavať predpisy. Občas ich vidím cez deň, mimo parkovacej špičky, ako krúžia okolo tých lákavých prázdnych miest a nemôžu zaparkovať, pretože sú to dobrí poctiví občania. Aby sa nám tým nešťastníkom lepšie posmievalo, máme tu v okolí aj polikliniku, pri ktorej už nemôžu parkovať ani lekári, ani pacienti, ale len ľudia z domu odnaproti (resp. Staromešťania ako takí) ktorí svoje parkovacie miesta potrebujú najmä v čase, keď je poliklinika zavretá.

Som však empatický človek, tak si viem domyslieť, čo asi magistrálnych lumenov, vo voľných chvíľach, keď práve nebolo treba nikomu prideľovať byty, viedlo k zavedeniu tohto revolučného systému. Okrem toho, že idú voľby, určite si povedali, že takto to predsa funguje vo Viedni, v Londýne, ba aj inde. Všade tam je normálne chodiť do centra MHD, pre zámožnejších taxíkom a len ti najbohatší doň dochádzajú vlastnými autami. Čo ale ušlo ctenej pozornosti miestnych úradníkov je strohý avšak bolestivý fakt, že v oných metropolách majú fungujúcu MHD a okrem toho aj kopu odstavných, dostatočne nadimenzovaných parkovísk za rozumné ceny. Nie je tam teda problém vyhodiť autá z centra, keď môžu vodičom pozrieť do očú a povedať tu zaparkuj, tu nastúp na metro alebo autobus, tu vystúp a si tam, kde chceš byť ešte skôr ako by si sa preštrikoval zápchami autom.

Určite je časť vodičov, ktorí sú jednoducho leniví a zaberať nám tu miesta budú nezávislé od toho aké iné alternatívy dopravy by mali po ruke. Takých teda nech magistrát naučí móresom za pomoci rezidenčného parkovania. V prvom kroku by však bolo nielen žiadúce ale i logické, mať tie alternatívy v slušnej kvalite ešte pred tým, ako zakážeme jedinú doterajšiu existujúcu možnosť. Opäť príklad z nášho okolia: ak by niekto dúfal, že zaparkuje na veľkom parkovisku a sem dôjde pešo, tak mu tá hodinka chôdze od Auparku zaiste príde vhod.

V kroku druhom by pre zmenu nezaškodilo pri tom plánovaní aj troška premýšľať, tak nejako sa primknúť k realite a skúsiť si predstaviť, čo sa asi tak stane, ak zakážeme parkovanie, ale kontrolujeme to len sporadicky, ak v rámci lepšieho parkovania radikálne znížime počet miest, poprípade ak zabudneme na zvislé značenie, bez ktorého to vodorovné nemá väčšiu právnu váhu ako obďaleč kriedou nakreslená škôlka.

Spoločným menovateľom a zároveň kameňom úrazu a Damoklovým mečom v jednom je, že na oba kroky treba dostatok času. A keďže sme si v úrade štyri roky len škrabkali semeníčky, pred voľbami ostal čas už len tie čiary namaľovať.

Ďakujem pekne. Nabudúce niečo o tom, ako ste sa pokúsili zbaviť náš parčík psích výkalov tým, že ste z neho nechali odstrániť stojan so sáčkami a nádobou na ne.

EDIT: Pochopil som, že som si pri písaní poplietol magistrát a miestny úrad Staré mesto. Teda, všetky protiúradnícke výpady majú smerovať na staromestskú petrekovskú správu, nie na magistrát Hlavného mesta. Ďakujem za opravu v diskusii.

Celkové hodnotenie: 5.00 / hlasovalo 3 ľudí

1 hviezda2 hviezdičky3 hviezdičky4 hviezdičky5 hviezdičiek

Loading ... Loading ...
This entry was posted in Publicistika and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.
Peter Tkačenko

Ani ste nevedeli, aký je vrcholový šport zbytočný

Peter Tkačenko

Kto je tu vlastne chrapúň

Božena Láskavá

Tehuľky idú do finále

Rado Ondřejíček

Krátko o Pussy marketingu

Peter Tkačenko

Na čo je antikristovi dobrý Bezák

Adam Znášik

O zlatých chlapcoch a Petrovi Saganovi

Discussion on article

46 Comments

  1. azazelo
    Posted October 25, 2010 at 08:23 | Permalink

    U nas to parkovanie zlepsilo.

  2. pjenkaua
    Posted October 25, 2010 at 09:55 | Permalink

    my sa viaceri starame o babku, ktora ledva chodi a musime chodit sta idioti v dvojke, sofer pekne musi cakat..
    najlepsie je to cez den – prazdna blumentalska a ulicky vo dvoroch precpate na prasknutie – holt systemove kroky..

  3. Adam
    Posted October 25, 2010 at 10:15 | Permalink

    Rado, 2 veci:

    1. Magistrát s týmto nič nemá, je to afaik iniciatíva mestskej časti

    2. súhlasím, že to mohli riešiť s prihliadnutím na špecifiká lokality, ale napr. tam kde bývam ja (blumentálska/radliského) je to o 200% lepšie. Doteraz som sa mezdi 8.00 a 18.00 nemal šancu dostať domov autom. Pred domom 2 platené parkoviská za 2E na hodinu a všade inde 1400 zamestnancov Dell, ktorým nevedno prečo nepostačovalo 70 miest u nich v budove. Rovnako som nemal šancu počas bohoslužieb cez víkend (to nemám ani teraz, lebo svätci na obmedzenia serú).

  4. Rado Ondrejicek
    Posted October 25, 2010 at 10:24 | Permalink

    Vidis, u vas to teda malo zmysel a este tam mate aj tie parkoviska a situaciu tam kazil ten dell. U nas nic z toho nebolo a teraz su len komplikacie:-)

    Inak na svatuskarov normalne volaj 159. Pridu daju par vystraznych papuc a casom aj navstevnik kostola pochopi, ze sa to robit nema.

  5. knour
    Posted October 25, 2010 at 10:33 | Permalink

    na druhu stranu nechapem preco tie vyhradene miesta su vyhradene po cely den a nie trebars od 8 do 16 volne, to nejaky staromestan mne cez den blokuje miesto inde ale ja nemozem zaparkovat v starom meste, zase raz pekny priklad ako sa vopchat volicovi bezhlavo do zadku tesne pred volbami.

  6. Slávo Frešo
    Posted October 25, 2010 at 10:46 | Permalink

    Magistrat ma ine masla na hlave, ale toto spiskal starosta Stareho Mesta Andrej Petrek.

    Tiez byvam v casti Stareho Mesta, ktore nebolo obstastnene vystrafovanymi plochami a rozhodnutie pana Petreka nam nahnalo auta do ulic z tych vystrafovanych. Ako by sme my neboli sucastov Stareho Mesta.

  7. niekto
    Posted October 25, 2010 at 11:35 | Permalink

    ja som obyvatel stareho mesta, kde na mojej ulici (zatial?) vystrafovane plochy pre obyvatelov nemame, zatial co asi 100m od nas uz su. nemozem povedat, ze parkovanie sa zhorsilo, pretoze uz predtym bolo totalne naprd vdaka firmam, ktore tam sidlia. inac karticka nam staromestanom dost pomaha, kde teraz mozem parkovat prakticky hocikde v meste. pekna hlupost podla mna.
    tak ako vravi knour, nech su tieto miesta vyhradene len mimo hlavny pracovny cas.

    kazdopadne trosku lepsie riesenie ako nezmyselne robenie jednosmeriek, ktore parkovanie nijak nezlepsilo, iba spuste ludom skomplikovalo dopravu.

  8. rado ondřejíček
    Posted October 25, 2010 at 11:50 | Permalink

    chyba na mojej strane, viď edit na konci článku. mal som na mysli staromestský miestny úrad, nie hlavný magistrát. vďaka za upozornenie.

  9. lolo
    Posted October 25, 2010 at 12:21 | Permalink

    Rezidencne parkovanie, je skvela vec, ale tam kde ho chcete zaviest potrebujete splnit niekolko zakladnych predpokladov:
    1. pocet parkovacich rezidencnych miest musi byt minimalne rovnaky ako pocet vydanych kariet (samozrejme sucet po jednotlivych lokalitach, nie celej mestskej oblasti)
    2. musi existovat alternativa pre parkovanie a pohyb nerezidentov (P+R, platene parkovanie v dostatocnom mnozstve)
    3. musi existovat kontrola dodrziavania parkovacieho rezimu, t.j. legislativa umoznujuca udelovanie pokut, papuc a odtahovania s vytvorenim dostatocnych kapacit (pobehaj v uniforme) na kontrolu

    Ked sa to dodrzi ma to velmi pozitivny vplyv na lokalitu – zmensi sa tlak na staticku dopravu od nerezidentov, zlepsi sa dopad na zivotne prostredie a zvysi sa vyber akoby dani, ktore sa daju pouzit na novu dopravnu infrastrukturu a jej udrzbu. To posledne samozrejme len v pripade, ze si to neodhlasuju poslanci ako v starom meste zadarmo. Priklady z inych miest (Praha, Vieden) ukazuju, ze ked od kazdeho obyvatela za dodrzania tych troch zasad vyssie dostanete nejaku rozumnu sumu (napr 20-30Eur/rok), tak mate spolu viac ako ste predtym vyzbierali na poplatkoch za vyhradene parkovacie statia a nemusite na znacenie a udrzbu pouzivat peniaze, ktore budu chybat inde (parky, skolky, sacky na psie hovna a pod.).

    Ako to koncepcne zvladla ta partia amaterov, co si to v starom meste odhlasovala je asi zrejme a je jasne, ze to bude sposobovat len dalsie problemy s dopravou tak rezidentom ako aj nerezidentom.

  10. Taras
    Posted October 25, 2010 at 12:36 | Permalink

    Čo sa týka tých pobehajov v uniforme, zdá sa mi, že u nás sa o takéto pokuty starajú policajti, čo vytvára dosť veľký tlak na ich kapacity (na policajta sú dosť vysoké náklady a mal by riešiť vážnejšie veci ako zlé parkovanie). Ak sa nemýlim, tak v Pešti sa o toto starajú kadejakí brigádnici (ako policajti rozhodne nevyzerajú), čo nafasovali foťáčiky a tlačiarničky a funguje to myslím velice efektívne, obísť tam zadarmo so zlým parkovaním sa prakticky nedá, do hodiny vám niekto strčí za stierač červenú kapsičku so zloženkou. Osobne som fasoval dvakrát z troch zlých parkovaní. Na druhú stranu, ak zaplatíte do týždňa, je pokuta dosť nízka, tuším do cca 10 eur, proste také výchovné.

  11. rado ondřejíček
    Posted October 25, 2010 at 12:47 | Permalink

    áno, presne tak som to myslel. výborne si to zhrnul.

  12. lolo
    Posted October 25, 2010 at 12:53 | Permalink

    pobehaji: to je o tej legislative a v tomto pripade aj vymozitelnosti prava. U nas ma stat/mesto/mestska cast istotu, ze zaplatis len v pripade, ze ti da papucu alebo ta odtiahnu. 10E sek vacsina ludi u nas zahodi a spolahnu sa, ze pri sucasnom stave to bud vyhnije, alebo vymahanie bude trvat niekolko rokov a mesto to bude stat nakoniec ovela viac ako tych 10E.
    Ked by niekto chcel riesit rezidencne parkovanie, tak na to nestaci jedno-dve zasadnutia amaterskeho mestskeho zastupitelstva, ale poriadny projekt a s tym suvisiaca kopa roboty, ktoru ale v nasich podmienkach nema kto spravit. Uradnici mestskych casti su odborne uplna luza a voleneho poslanca cohokolvek mimo kampane pracovat este nikto nevidel.

  13. Hojso
    Posted October 25, 2010 at 13:15 | Permalink

    byvam v starom meste na velkej, teraz malej ulici uz 10 rokov.

    nakolko sme kusok za hraniciou BPS vytunelovaneho teritoria tak ako inak mali sme riadny problem – boli sme parkoviskom pre tych, ktori nechcu platit za parkovanie. Rezidencne znacky toto riadne zmenili, ale zial len posunuli problem o par ulic dalej.

    zakladny problem je v zakone – nemoznost samospravy vyberat parkovne. pokusy robit to cez firmu dopadli katastrofalne.

    Inak vsetci zabudame na to ze parkovanie nie je ludske pravo, ale zaberanie priestoru nas vsetkych (verejneho priestranstva) podskupinou vlastnikov aut.

  14. to Hojso
    Posted October 25, 2010 at 13:44 | Permalink

    inak divil by si sa, ale v nejakom zakone zo sedemdesiatych rokov suvisiacim s dopravou a vystavbou je napisane, ze rezident ma mat k dispozicii parkovanie do 300m od miesta bydliska, zaroven vsak definuje z dnesneho pohladu velmi chabe naroky pre budovanie parkovisk pri stavbe novych objektov (alebo pri prestavbe starych) a toho dosledkom je, ze pri vyvoji poctu aut za poslednych 20 rokov sme sa dostali do aktualnej situacie. To ze 20 rokov ziadny z parlamentov nebol schopnuy prijat nejaku normalnu pravnu upravu tohoto stavu je pre SR signifikantne. Samozrejme suhlasim s tebou, ze pravo na parkovanie by nikto nemal implicitne mat, t.j. kazdy by si to mal riesit spolu s kupou automobilu ci ho bude mat aj kde zaparkovat. Jedno z rieseni je aj rezidencne parkovanie, kde za poplatky za rezidencne karty mestska casti buduje nove a udrziava existujuce parkovacie miesta. Dnes ich udrziava za peniaze, ktore platia aj ludia kt. auto nemaju a vrcholom vsetkeho je stare mesto, kde sa ludia bez aut skladaju na parkovanie kartickarom, ale ked si pozicaju auto, alebo im pride niekto na navstevu, tak nema kde zaparkovat.

  15. lolo
    Posted October 25, 2010 at 13:45 | Permalink

    prepac, to predchadzajuce som zabudol podpisat

  16. gore
    Posted October 25, 2010 at 14:03 | Permalink

    Naco MHD preboha?! Od akehokolvek okraja Stareho Mesta do jeho centra je to vsetkymi smermi peso do 10 minut rezkej chodze. Clovek aspon urobi nieco pre svoje zdravie a nezaparkuje hned pred cielom, aby jeho zadok nedajboze nebol chvilu bez podusky. Parkovacich miest je na okraji mrte, ale Slovacisko by si za cent aj koleno nechal vodou napustit, len aby usetril na parkovnom. A tak namiesto toho aby isiel na poloprazdne strazene parkoviska, radsej hodinu kruzi a hlada volny flek. Proste tupa slovac.

  17. onlyme
    Posted October 25, 2010 at 14:31 | Permalink

    som sa narehotal :-)

  18. Adam
    Posted October 25, 2010 at 14:40 | Permalink

    a kde su prosim tie poloprazdne platene parkoviska?

  19. Taras
    Posted October 25, 2010 at 14:45 | Permalink

    Bárs dole pod Carltonom rovno na Hviezdoslavovom sa parkuje výborne a voľné je tam myslím furt. Ale možno sa mýlim.

  20. rado ondrejicek
    Posted October 25, 2010 at 15:34 | Permalink

    Hej a hodina parkovania tam stoji len o malo viac ako je priemerna hodinova mzda:-)

    Resp. parkovisko pod karltonom je drahsie ako parkoviska v okoli mariahilfer strasse, ak by bolo vhodnejsie medzinarodne prirovnanie. Tam bezny clovek, co potrebuje zaparkovat kvoli navsteve lekara asi velmi nepochodi.

  21. onlyme
    Posted October 25, 2010 at 16:09 | Permalink

    samozrejme je rozfrckanych aj par platenych parkovisk pomedzi domy kde-tu … ja len ze pomaly mi uz dochadzaju argumenty ked chcem niekoho dotiahnut do mesta na pivo/kavu atd. Nikedy ma clovek pocit akoby platil v Monacu :-) ale to je uz nadalsi clanok/diskusiu

    bez toho aby existovali nejake zachytne parkoviska, bez uvazovania nad tym ze to len nazenie auta do inych oblasti, bez viditelneho zlepsienia MHD, bez uvazovania nad casovymi obmedzeniami, proste len preto ze je to lahko nacmarat je podla mna predcasne :-)

    … to som sa miernil, lebo mna osobne sa to velmi nedotyka. takcitak pouzivam tu zmrsenu MHD … ja len ze ziadne polovicate riesenie nie je dobre, a toto riesenie nie je anilen polovicate

  22. Taras
    Posted October 25, 2010 at 17:02 | Permalink

    V tom je predsa pointa. Bežný človek si musí priznať, že na prenájom 8 štvorcových metrov v centre jednoducho nemá. A v tom predsa Bratislava žiadnu exkluzivitu nemá. Súhlasím, že ten problém je komplexný, záchytné parkoviská naozaj chýbajú a šrafovanie v centre toho moc nevyrieši. Ale MHD sa mi furt zdá OK;-)

  23. Nagasaki
    Posted October 25, 2010 at 17:09 | Permalink

    nie je to sice rovnaky pripad, ale tiez je o parkovani. V lete som autom absolvoval vylet po beneluxe, takze som mal moznost porovnat parkovanie v BA s Amsterdamom, Haagom, Bruselom, Utrechtom, Brugami,Luxemburgom atd. Vo vsetkych tychto mestach su na kraji centra, vacsinou na mestskom okruhu obrovske parkoviska. Cena na cely den od 0 do par eur, pricom parkoviska su vyborne znacene a listok z parkoviska sluzi ako spiatocny listok na mhd pre celu posadku auta. Mhd samozrejme stoji hned pri tychto zachytnych parkoviskach a ide do centra.

  24. rony
    Posted October 25, 2010 at 18:01 | Permalink

    trefa.

    uz sa inspirovali asi aj dalsie mestske casti :)

    nechapem, ze sa ohanaju nemoznostou o alebo hento urobit ale smahom sa urobi nezmyselna zmena, len preto, ze az tu zakon povoli.

    cital som nezmysly ako nemozu inak ako namalovat predimenzovane boxy a zmensit realny pocet parkovach miest. vraj nemozu namalovat len ciaru bez delenia na boxy. smejem sa, velmi sa smejem. ak je to v zaujme veci, tak sa podivne vzdy zakon meni, a tu to nejde?

    ze vraj tiez nemozu miesta vyhradit prave na cas, kedy ho rezidenti naozaj potrebuju. a tak smutne bludis okolo desiatky zakrizikovanych boxov, ktore budu osem hodin prazdne.

    viem len jedno, ze uradnici si budu mat moznost vzdy svoje auticko zaparkovat a umoznia to aj dalsim uradnickom. az potom su vsetci ostatni.

    kym ich rozhodnutia naplno nepadnu aj na nich, tak tu budu experimentovat s hlupostami.

    v nasej mestskej casti sa uradnickovia inspirovali a asi ako revans, opat sa nas nikto nepytal (asi to maju na nastenke), a zavedu rezidencne karty.

    pre mna to fakticky znamena toto:

    novy barak, okolo neho sme v ramci stavby povinne financovali parkovacie miesta, ktore nam ale nepatria, su proste verejne. zaparkovat mozem a ak sa par ludi nerozhodne obsadit jednym autom dve miesta, tak aj relativne v pohode. ak pride rezidencne parkovanie, tak zan budem platit. za to, co som uz raz platil, naviac mam pocit, ze z tej dane z nehnutelnosti sa cosi ma davat aj na taketo veci. cize ked to spocitam, za to iste parkovacie miesto zaplatim pekne trikrat.

    keby som mal aspon pocit, ze niekde inde sa strojnasobil pocet parkovacich miest alebo aspon nieco sa urobilo – cojaviem “zber” vrakov, riesenie firemnych “nakladacikov” parkujucich v obytnych zonach na miestach ledva pre osobne auto. ale ten pocit nemam a nebudem mat.

    zacalo sa bodom 4 postupu a na prve sa zabudlo.

    este na margo niekoho predomnou: dobra pripomienka, staromestan pracujuci v starom meste ma vyhodu, moze chodit autom po celom starom meste. takze domnele “ppodme peso” pre nich neplati :) dobra finta ;)

    ked to uzavriem: zakon nedovoluje rozumne riesenia, tak urobime hlupe, lebo keby sme neurobili nic, bol by to mozno mudry krok :)

    ps: ja verim, ze mnohym sa situacia zlepsila, z ich pohladu. prist a vybrat si z 10 vplnych miest je luxus a neverim, ze by sa niekto stazoval ak mu nova zmena dovoli si ho uzit :)

  25. azazelo
    Posted October 25, 2010 at 18:30 | Permalink

    sadam do svojho auta a idem domov. o takomto case som zvycajne musel urobit 2-3 kolecka a nakoniec zaparkovat v blate na dvore alebo postupne zvacsovat okruh koleciek.

    od augusta sa parkuje bez problemov. cize pre ludi byvajucich v starom meste to myslim je dobre riesenie. taktiez ked idem na zivnostenky, alebo kamkolvek – ziaden problem s parkovanim.

  26. FatBoySlim fatboyslim
    Posted October 25, 2010 at 18:55 | Permalink

    Pre mňa je dopravná situácia v centre mesta Bratislavy jedna veľká trauma, spôsobená nekompetentnosťou pracovníkov magistrátu hl. mesta SR Bratisklavy a mestských častí. Nerozumiem tomu, prečo mesto Bratislavy previedlo všetký práva spojené s prenájmom parkovacích miest v Starom Meste na súkromnú spoločnosť a to bezplatne a škandálnym spôsobom. Čiže ak si občan zaplatí parkovanie v lokalite Staré mesto, peniaze idú súkromnej spoločnosti a nie mestu. Ako občan sa pýtam prečo ? Prečo nekoná prokuratúra, súdy ? Prečo nekoná magistrát, mestská časť staré mesto ?
    Toto sú všeobecne známe fakty, tam treba začať pri riešení parkovania a čistení mestského zastupiteľstva od mafiánov a mafiánskych skupín …

  27. azazelo
    Posted October 25, 2010 at 19:01 | Permalink

    15 m od vchodu na prvy pokus.

  28. gore
    Posted October 26, 2010 at 09:37 | Permalink

    Niekto je tu asi menej chapavy, takze este raz: Porovnavat Bratislavu s velkomestami Beneluxu je uplne mimo. Cely problem je v tom, ze cele Slovensko, co sa nahrnulo do Bratislavy zo svojich „dedin“ su zvyknuti na to, ze v tej svojej „dedine“ vsetko vybavili autom tak, ze zaparkovali priamo pred obchodom, pred uradom, postou a pod. S rovnakym systemom nabehnu do Bratislavy, ktora sice stale je v porovani s danymi mestami napr. Beneluxu iba dedina, ale ma infrastrukturu velkomesta. To znamena centrum najcentrovatejsie a okolie. Len v zmensenom a to je podstatne.
    Cely trik je v tom, ze na hranici Stareho Mesta je pocas dna MRTE volnych parkovacich miest, dokonca zadarmo, len tymto „dedincanom“ sa nechce prejst peso tych desat minut do prace a z prace, pripadne na nejaky urad. A ak uz naozaj potrebujete SURNE na nejaku tu hodinu zaparkovat priamo porad pri Rolandovej fontane, mate k dispozicii mnozstvo platenych STRAZENYCH (v zmysle, ze vam to auto neukradnu, nie nevykradnu) parkovisk, ktore prave kvoli takym zgrlosom zivaju prazdnotou. A to predrazene pod Carltonom naozaj nie je to jedine v okoli.

  29. brumteles
    Posted October 26, 2010 at 11:59 | Permalink

    Prezradis uz konecte kde su tie mrte parkovacich miest na okraji stareho mesta (10 minut rezkej chodeze do centra)?
    Ano, nejake su, ale postupne ubudaju (Aupark, Artmedia – uzavretie stareho mosta pre pesich). A tie co este zostali zachvilu zmiznu tiez, pretoze nie su sucastou nejakej koncepcie dopravy v BA, ale ich len zatial zabudli predat a zastavat.

  30. figuurka
    Posted October 26, 2010 at 12:03 | Permalink

    no, apolo je podla mna pekna hranica stareho mesta a ked pozrem z okna vsetky ulice medzi 8-16 = mrte mrte mrte AUT. miesto ziadne ;-) ..a peso napr ku tescu alebo na safko 20 min.

  31. niekto
    Posted October 26, 2010 at 12:40 | Permalink

    aj mna by asi zaujimalo kde su tie mrte volne miesta kde sa da parkovat. skus dat priklady, kde by si parkoval napr. ako zamestnanec spominaneho dellu, potom kebyze robis niekde v okoli plynarenskej alebo tatracentra.

  32. rado ondřejíček
    Posted October 26, 2010 at 13:10 | Permalink

    pokiaľ viem, v okolí centra bratislavy tie voľné miesta jednoducho nie sú. ani zadarmo, ani za rozumnú cenu. dá sa nechať auto v auparku, alebo v poluse, ale tam sú určite nejaké obmedzenie. viem, že v auparku sa nedá parkovať pred deviatou.

    iná vec je, že ľudia dochádzajúci do práce, trebárs tí pracovníci dellu jednoducho majú chodiť mhd. cez to nejde vlak. chápem dojazdievanie autom ak ide o návštevy lekárov, vozenie detí do škôlky a pod, ale zdraví ľudia, pokiaľ nemajú vyhradené parkovanie sú priam povinní chodiť mhd. taká zlá zasa nie je.

  33. azazelo
    Posted October 26, 2010 at 13:55 | Permalink

    volne parkovanie – na banskobystrickej. tam kde volakedy bolo zahradne kino. dalej medzi sancovou a palarikovou. alebo na akrticky na radlinskeho pri fakultnej.

    obcania danajskej nuznej nech si parkuju v danajskej nuznej. a obcanie z ciernej vody nech si kupia ponorky

  34. onlyme
    Posted October 26, 2010 at 14:34 | Permalink

    parkovanie v starom meste nebolo skoro o nic horsie ako v inych castiach, ak niekto nechce parkovat v pesej zone, co su mafodnikatelia ktorych sa tieto manevre nedotknu

    ked kazdemu “vidiecanovi” odporucaju “10 minutovky” pesi, tak preco oni maju byt o ne ukrateni a musia parkovat priamo pod kredencom!

    cele je to o pchani sa staromestanom do riti a ako vidim podarilo sa, su tam hlboko

    dufam ze tento system zavedu aj vo vsetkch ostatnych mestskych castiach, ved aj staromestania maju zdravie a to treba posilnit :-)

    nenapada ma ziadny akgument preco by mali byt miesta pod bytovkami v pracovnych hodinach 24h rezervovane pre rezidentov, hlavne ak je v okoli celospolocensky navstevovanych instituci … ak existuje tak sem s nim!

  35. lolo
    Posted October 26, 2010 at 14:42 | Permalink

    moj nazor v suvislosti s niektorymi vecami v diskusii:
    Ad. Benelux – tazko mozete porovnavat rovnomerne sa rozvijajuce lokality s oblastami v skokovo meniacich sa regionoch kam patrime.
    Ad. vsetci z dediny prisli do BA autom, nikde inde to tak nie je: v mestach velkosti BA to tak bezne funguje. Problem je, ze v BA sa tento narast udial velmi rychlo (suvisi s dynamikou kupyschopnosti ludi a ich preferencie automobilovej dopravy – to je ale na samostatnu temu) a nikto, kto sa staral o mesto na to nereagoval (vsetci politici vidia len mosty a obchvaty, ale to situaciu s parkovanim v mestskych castiach nevyriesi).
    Ad. kopa volnych parkovisk na okraji stareho mesta: to je predpokladam, len na podnietenie zivsej diskusie. Pretoze problem, ktory sa tu diskutuje sa aj bez zavedenia rezidencneho parkovania aktualne tyka aj dalsich mestskych casti (Petrzalka, Ruzinov) a za chvilu sa pravdepodobne bude tykat vsetkych.
    Ad. dochadzanie zo suburbu – to je na samostatnu temu, ale vo vseobecnosti je to podla mna tautologicky problem – ludia z mesta nie su spokojni s podmienkami v meste a utekaju na suburb, z ktoreho denne dochadzaju a dalej tak zhorsuju podmienky v meste (zivotne prostredie, doprava, zhorsenie fungovania komunit a rodin, segregacia socialnych vrstiev atd.) a nasledne tak vyhanaju dalsich ludi z mesta.

    Vseobecne mam pocit, ze tu v BA maju ludia potrebu sa nejak nazorovo vyhranovat voci Bratislave (staromestania vs. cp-ckari, ti co ju maju radi vs. ti co sem prisli len zarobit a potom sa vratit domov a podobne battle dvojice). Pokial sa ale z Bratislavy nestane standardne mesto, ktore okrem lokalnych politikov poskytne svoje sluzby vsetkym (aj staromestskym kaviarenskym krasoduchom aj humenskym tyzdnovkarom s 30dkg tresky vo vrecku na monterkach), tak sa tu bude mat vsetci pekne spolu – nahovno :)

  36. prgomet
    Posted October 26, 2010 at 15:14 | Permalink

    Stále sa tu točí o tom, že je viac áut ako máme kapacít na jazdenie a parkovanie. Ja mám jedno riešenie, ale určite by neprešlo. Napadá mi denne, keď vidím ako ľudia majú na háku nejaké pravidlá cestnej premávky (a pravidlá všeobecne). Ja by som prestal s tými smiešnymi trestami vo forme pokút a zaviedol brutálne tresty, za brutáne porušenia ako napr. zadržanie vodičáku na doživotie a s tým spojený doživotný zákaz činnosti (žiadne také, že za pol roka ho máš späť), prepadnutie veci – automobilu v prospech štátu a pod (to by si dobre každý rozmyslel, či prejde na červenú, či bude predbiehať stovkou tam kde je 50tka cez odbočovací pruh, keby mohol prísť o auto aj vodičák). Podľa mňa by sa to za pol roka celkom preriedilo a bolo by aj kde parkovať aj kde jazdiť.

  37. KoscejNesmrtelny KoščejNesmrteľný
    Posted October 26, 2010 at 20:10 | Permalink

    prgomet, nechceme žiadne polovičaté riešenia. ak niekto poruší pravidlá premávky rovno guľka medzi oči. čo sa budeme erinkať. to by sa preriedilo raz dva. ešte nejako poriešime chodcov. navrhujem, že ak chodec vojde do cesty na červenú tak mu príslušník zaštupluje riť na dva dni. v prípade ťažšieho priestupku na tri dni.

  38. brusel-lux
    Posted October 27, 2010 at 15:15 | Permalink

    ad benelux – mna by teda strasne zaujimalo, kde ste to tak vyhodne parkovali… P&R v bruseli snad nevyuziva vobec nikto, nehovoriac o tom, ze mestska doprava tu pravidelne kolabuje aj s metrom a zapchy su na dennom poriadku..
    v luxe si sice auto odstavite na P&R parkovisku, ale potom sa 40-45 minut terigate v rannej spicke autobusom do prace, ked normalne to autom trva tak 10…
    a to nehovorim o tom, ze parkovanie v centre bruselu je beznadejne uz aj pre tych, ktori tam byvaju.. ked sa potrebujete napr. stahovat tak si od mestskeho zastupitelstva musite “prenajat” parkovacie miesto pred domom za cca60-80e/den (zavisi to asi aj od casti), aby ste mali iste, ze sa aj nejako odstahujete (vsetci totiz parkuju na uliciach)

  39. Nagasaki
    Posted October 27, 2010 at 16:09 | Permalink

    v Bruseli som parkoval zadarmo pri Atomiu, je tam hned zastavka metra. Isli sme radsej autobusom, cesta do centra trvala cca 20 minut, metrom by to bolo rychlejsie. V Luxemburgu na Rue de Bouillon, autobus bol v centre (pri hlavnej stanici) za 15 minut
    .
    Inak v mojom povodnom prispevku som chcel najma upozornit na napad, ze v mnohych mestach parkovaci listok zaroven sluzi ako listok na MHD.
    .
    Bohuzial, pocital som s tym, ze humno citaju prevazne inteligentni ludia a ze nemusim pisat niekolkoriadkovy disclaimer o tom, ze ide o moju subjektivnu a jednorazovu skusenost, navyse pocas leta a ze tato skusenost nemusi byt za inych podmienok opakovatelna. Navyse som si naivne myslel, ze upozornenim ‘nie je to sice rovnaky pripad’ a obsahom diskusneho prispevku poukazem na to, ze som tie mesta navstivil ako turista, co nie je uplne rovnaky pripad ako kazdodenne dochadzajuci pracujuci do centra mesta, ci clovek, co si nieco rychlo potrebuje vybavit na urade.

  40. mimo
    Posted October 27, 2010 at 19:29 | Permalink

    Len mne to slovo “robotníčkovia” znelo tak povýšenecky, že my, inteligenti a tam vonku oni, nejakí robotníčkovia?

  41. rony
    Posted October 28, 2010 at 17:48 | Permalink

    v septembri som bol par dni v bruseli, mam svoje dojmy ale nebudem pisat “vo svete je to tak” lebo moje pocity sulen criepok tajomsej situacie.

    napr. prvy zazitok bola nedela a kvanta bicyklov. potom mi doslo ze boll den mobility. druhy den ma vyviedol z omylu ;)

    na tak velke mesto je to tam skutocne v centre katastrofa ale evidentne ako tak zvladana, ziadna vysnena idylka ludi, co po internete vyplakavaju o alternativach a najradsej by ako dolenizsie gulkou medzi oci odsudili kazdeho, kto si dovoli sadnut do auta miesto nimi prikazovaneho bicyklovania ci co :)

    myslim, ze podstata clanku bola inde.

    ak urobim jedine zo nevyhnutneho sledu opatreni a navyse to posledne, tak je to proste zle. a toto zle je.

    atomium je trosku naozaj mimo, centra :) metro som nemal moznost ale skusal som si na par dni kupit nieco ako zlavneny viacdnovy listok a nepochodil som. nic take nemaju. iba cosi pre tunajsich, co potrebovali fotku aa pod, so zlavou akurat v cene tej fotky.

    nula bodov.

    pekne ale prirodzene bolo iba to, ze okolo mesta su obchvaty.

    aut skutocne kvanta. v centre podzemne parkovisko a tiez tam tunajsi hladaju najprv miesta kdekade, kym zakotvia tam. tiez vyjdes z turistickej vykladnej skrine a vidis presne take parkovanie ako kdekolvek inde aj tu.

    a tie vysnene bicykle su v dvoch verziach

    turisticke atrakcie v centre, co su platene prenajimatelne na stojanoch, ze by to bola masovka, nevidel som

    ale potom pri staniciach desitky rozhrkanych bicyklov ludi, co zrejme rano dojdu bikom k stanici, tam ho doslova pohodia kde sa da, na chodnikoch, proste vsade. a potom cestuju vlakom a pod. ze by ma ten obrazok popadanych bajkov nejako uchvatil, no neviem ;) ziadne ze mesto robi pre ne cesticky a podobne nezmysly, nic take. overil som si to aj v blizkom Leuvene.

    fakt je ten, ze bajkami tam proste jazdia skor z nevyhnutnosti, a kedze maju miernu klimu, tak predychaju kratsiu zimu.

    ale naozaj nechcem vykecavat ako je to inde, musel by som tam byt aspon rok a priznam sa, ze v tom meste mi stacilo.

    mna doraza najma to z clanku, ked ciel je napomoct lokalite s parkovanim a hlavny bod opatrenia je zmensenie poctu miest malovanim boxov.

    takze vypisovat, ze “inde je to inak”, neuverim nikomu ;)

  42. brusel-lux
    Posted October 29, 2010 at 11:27 | Permalink

    @rony – uplne suhlasim :) ) atomium je mierne na okraji mesta :) )) vello (to su tie zlte) nikto nepouziva o.i. aj kvoli hlupemu systemu platenia
    a “pro priste” listok – zlavneny je len na 10 jazd, ale na jednu mozes prestupovat myslim do 60 minut
    a bicykle su fajn naskladane ale skor v gente.. tam si to ich primator dal ako zivotne poslanie, celkom fajne fotky z toho su :) ))
    a bikom sa tu presuvaju len jednotlivci so samovrazednymi alebo sebadestruktivnymi sklonmi :) )) auto ta totiz v pohode zrazi aj s reflexnou vestou :) )) aj autobus :) ))
    hahaha den mobility :) )) poznam par ludi co mali podobny zazitok a nasledujuci pondelok ich trochu zosokovanych vratil do reality :) ))

    @nagasaki – mne len vadi, ked kazdy hovori jak je to super na zapade a doma mame bordel… pritom to tak fakt vobec nie je… lenze aj do BA ked prides ako turista, tak je to ine…

    @clanok – suhlasim, ze riesenie je fakt dost zle.. ale mozno je to len zaciatok.. mozno odkukaju od bruselu, polisi odstavia celu ulicu a budu vyberat pokuty/prenajom.. :) )))

  43. zuz
    Posted October 29, 2010 at 13:19 | Permalink

    no, v londyne teda parkoviska za rozumne ceny neexistuju, mame tu ale novu bicyklovu schemu co nam tu Boris zaviedeu, a teraz ruku na srdce, co by sa stalo, keby zrazu na 20 miestach v ba stali stojany s bicyklami pripravene obsluzit za nie moc skromny poplatok bratislavaka i turistu, a predstavte si to zajtra a o 3 mesiace

  44. peto
    Posted November 4, 2010 at 11:46 | Permalink

    Takze tu mate nazor z druhej strany staromestania. Prvy pruser su zlte ciary, ktore sposobili stratu polovice miest, pretoze predtym sa parkovalo po obidvoch stranach ciastocne na chodniku a tych 150 cm tam stale bolo. Druhy je to, ze ste arogantne sv…e a veselo parkujete aj na miestach urcenych pre beznych ludi. Agresivita vseobecne stupa a za chvilu vam mozno za to zacnu poskodzovat auta zufali vodici, ktori nemaju kde zaparkovat, lebo im stojite na miestach a vase su prazdne, ale pre nich nedostupne. A po tretie, zacinam si vsimat, ze vela aut, ktorych majitelia tu len pracuju uz ma tu parkovaciu karticku. Ono totiz staci mat znameho s trvalym pobytom v starom meste, spravit najomnu zmluvu na auto a novy “majitel” ide poriesit parkovaciu karticku. Okrem toho prave teraz stare mesto prehodnocuje pocet boxov pre staromestanov s tym, ze ho skrese. Co je maly krok spravnym smerom, ale pretoze su uz vsade tie zlte ciary, tak katastrofa je neodvratna.

  45. Topier
    Posted November 4, 2010 at 16:35 | Permalink

    Zaujímavé: ešte minulý týždeň tu bol príspevok o ľuďoch, čo kedysi do Bratislavy docestovali modrým autobusom z Dubnice a teraz by chceli bývať a zadarmo po socialisticky parkovať v centre – a nie a nie ho nájsť. Že by odstánený v rámci cenzúry? Vlastne teraz už chápem zmysel názvu tohto skvelého blogu. To by mi nikdy predtým nezišlo na um. :-)

  46. kalimero
    Posted November 4, 2010 at 20:20 | Permalink

    V Delli pracuje cca 1600 ľudí, parkovanie v garáži je pre 270… (ale zákon nestanovuje pri stavbe budovy zabezpečiť dostatočný počet parkovacích miest tak načo zbytočne predražovať stavbu). K tomu používaniu MHD: veľmi rád by som ju používal, keby som mohol auto nechať na okraji mesta a odviesť sa električkou. Vyhol by som sa 30 minútovej zápche v Rači. Lenže žiadne parkovisko na okraji mesta neexistuje. A keby všetci začali parkovať v Rači namiesto v starom meste tak by mali problém obyvatelia inej mestskej časti. Dajme tomu, že by vodiči začali parkovať na okraji mesta a začali využívať MHD. Viete si predstaviť ako by MHD zvládla navýšenie počtu cestujúcich v rannej špičke (dajme tomu +5000 každé ráno a večer smer staré mesto a späť) v stave v akom sa nachádza teraz?
    Platené parkoviská: všetky čo som našiel v okolí Dellu pýtajú 10 eur za hodinu. Tak si to zrátajme: 9 hodín * 5 dní * 4 týždne = 180 EUR mesačne. Kto z vás je ochotný každý mesiac vysoliť takúto pálku?
    Celý tento cirkus s parkovaním posunul problém o 3 ulice ďalej po tom ako sa na ceste objavili chlieviky pre domácich. Tomu hovorím systémové riešenie na slovenskej úrovni.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.

How To Get Rid Of Stretch Marks