Humno » Reklama » Ako sa varí holub v ešuse5 online.

Ako sa varí holub v ešuse

Comments 31


Istá časť povestí o tom, že reklamní kreatívci pociťujú v práci pre bežných komerčných klientov frustráciu hraničiacu s permanentnou nasranosťou a odporom k zvyšku sveta, je pravdivá. Vzhľadom k tomu, že 90 percent ich pracovnej snahy končí rovno v koši a tých desať percent, ktoré kreatívec beztak považuje za najslabšie, učinia následné klientske pripomienky stelesneným zlom, tak sa im ani nedá až tak diviť. Týmto však nechcem vzbudzovať ľútosť, človek si v brandži zvykne na všelico. Skôr som to myslel ako vysvetlenie, prečo sme boli v agentúre takí rozradostení, keď nám na dvere zaklopal Peter Kerekes.

Peter Kerekes je režisér a pred pár rokmi nakrútil zábavný a inteligentný dokument 66 sezón o jednej košickej plavárni. Aby ešte viac dokázal, že ak viete ako na to, môžete nakrútiť skvelý kus dokumentárneho filmu v podstate o čomkoľvek, rozhodol sa pre film o vojenských kuchároch. Niekedy v októbri minulého roka ho mal už takmer hotový a začal hľadať niekoho, kto by filmu spravil kampaň na úrovni – čo už samo o sebe je na slovenské pomery vcelku osvietené myslenie.

On potreboval a nám bolo cťou. Pozreli sme si film v stave, v akom práve bol, a začali premýšľať, čo o ňom povedať, tak aby to bolo atraktívne a zároveň sa to celé v prvom aj ďalších plánoch vmestilo do obvyklých pár sekúnd pozornosti, ktoré bežný divák zvykne venovať reklame v časopise, na ulici alebo v kine. Množstvo významov a možných uhlov pohľadu, z ktorých sa dá na dej a myšlienky filmu pozerať je síce skvelé pre diváka, pretože záverečnými titulkami sa preňho film v podstate ešte len začína, ale ak to potrebujete zhrnúť do kľúčového vizuálu, je z toho celkom oriešok veľkosti kokosového.

Hlavná premýšľacia fáza trvala asi týždeň, vzniklo niekoľko konceptov a Peter si z nich hneď na prvý krát a bez akýchkoľvek pripomienok dokázal vybrať, čo je presne to čaro, ktoré sa v tejto práci rovná štátnemu sviatku. Víťazom sa stala holubica so zelenou ratolesťou v zobáku, mŕtvo ležiaca vo vojenskom ešuse, zatiaľ len ceruzkou naskicovaná na kuse bieleho papiera. Nadšenie zo vzájomnej zhody agentúry a klienta ustúpilo okamžite ako bolo treba prejsť k samotnej realizácii. Holuby nemajú zrovna povesť tvorov, ktoré sa dajú vycvičiť, aby na povel dokázali urobiť mŕtvolku aj s kusom zeleného v tlame. Pravda, nikde nie je napísané, že holub to musí celé prežiť. Ak si pôjdete Ako sa varia dejiny pozrieť do kina (čo rozhodne odporúčam) zistíte, že by určite nebol prvý tvorom položeným na oltár tohto konkrétneho kusu umenia.

Život nevinného vtáka zachránilo niekoľko ďalších ľudí z agentúry, ktorí sa prihovorili za komplikovanejšie, avšak so životom zlúčiteľnejšie riešenie. Náš produkčný, zvyknutý na všelijaké bizarné požiadavky kreatívcov, dostal za úlohu zohnať bieleho holuba, zelenú ratolesť a veterinárku, ktorá sa o všetko postará pri zachovaní maximálneho pohodlia. Fotilo sa v decembri v ateliéri fotografky Táne Hojčovej, ktorá si podľa skice pripravila a nasvietila celú scénu. Pre istotu sme od profesionálneho chovateľa kúpili hneď dva holuby. Prišli v krabiciach od topánok a s ponožkami na hlavách. Veterinárka vzala jedného z nich a začala ho postupne intravenózne uspávať. Vravela, že ak sa má holub bezpečne prebrať, nebude umelo spať viac ako 15 minút, ale na náhradníka nakoniec nedošlo. Všetko sa stihlo hneď s prvým kusom operenca, vždy keď sa preberal, dostal ešte trošku. Po skončení sa vrátil do rodného holubníka a dodnes ostatným rozpráva, ako bol na brutálnej žúrke, niečo si švacol do kábla a potom sa prebudil v ešuse a s dačím zeleným v zobáku. Prípadných záujemcov o efektivitu zodpovedného prístupu k živej prírode isto poteší informácia, že odborné uspanie holuba stálo desaťkrát viac ako samotný holub, ktorý by následne skončil v polievke alebo v takom niečom. Ako som sa už ale vyjadril v rozhovore pre Stratégie – na to, že sme dokázali primäť živého holuba tak presvedčivo zahrať mŕtveho holuba a potom ho vrátiť nazad do života, sme dnes obzvlášť pyšní.

Vo finále sme plagát s titulkami a kompletnou postprodukciou dorábali do polovice januára. Holub prišiel o všetky špinavé pierka, očistili sme mu značne zatrusené chodidlá a celkovo absolvoval skrášľovaciu kúru ako v prípade väčšiny iných modeliek, ktoré vidno v časopisoch. V čase keď išiel vizuál do tlače, spustili sme oficiálny web filmu na www.akosavariadejiny.sk, ktorý bude fungovať pre všetky krajiny a jazykové mutácie, kde sa film bude premietať.

Film Ako sa varili dejiny mal úspešnú premiéru 19. februára, aktuálne je v našich kinách, čoskoro sa objaví v okolitých štátoch, pôjde na festivaly a pokiaľ viem, tak časom aj do televízneho vysielania. Na Humne si môžete prečítať jeho recenziu od Mareka Straku.
Reklama naň zatiaľ stihla uspieť v hodnotení Stratégií za január 2009 a tiež sa chystá skúsiť šťastie na súťažiach a festivaloch doma a po okolí.

Finálny plagát k filmu Ako sa varia dejiny

Za seba a ostatných ľudí z agentúry Lazar~Klostermann by som chcel vyjadriť radosť z práce na takomto projekte, kde aj sofistikovanejší nápad má šancu dostať sa von v podobe, v akej pôvodne vznikol. Nepomáha to len filmu, ale aj úrovni slovenskej reklamy.

Celkové hodnotenie: 5.00 / hlasovalo 1 ľudí

1 hviezda2 hviezdičky3 hviezdičky4 hviezdičky5 hviezdičiek

Loading ... Loading ...
This entry was posted in Reklama and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.
Rado Ondřejíček

Reklamná apokalypsa za dverami

Rado Ondřejíček

Tento program je nevhodný pre chudobných

Tereza Veselská

Paliho podvodnícka

Rado Ondřejíček

Kurz nekoktania

Rado Ondřejíček

O futbale a filozofii

Víťazstvo Slovenska na MS bude odstúpenie vedenie SZĽH

Discussion on article

31 Comments

  1. kao
    Posted March 5, 2009 at 23:14 | Permalink

    Tak ale toto je taky skvely text! Robim v reklamnej agenture a kazdu chvilu nasi zakaznici (chce sa mi povedat, ze s radostou) kopu do mojich napadov, po com sa ja citim presne tak ako je napisane v prvom odstavci.
    No ale ze sa okrem tohto bude pisat aj o holubovi v esuse! Ked som este studoval (a dostaval od rodicov na tyzden 300,- Sk), tak spoluziaci na dostanie holuba (lepsie povedane hrdlicky) do esusu spotrebovali len jednu diabolku. Nie ze by som bol na taketo pociny hrdy, ale polievka to bola vyborna a pri posedeniach pri pive s civilizovanejsimi kamaratmi mozem vytiahnut aj taketo hardcore spomienky (gulase zo psa az v urcitej hladine).
    Kazdopadne, perfektna kampan.

  2. brumteles
    Posted March 6, 2009 at 00:49 | Permalink

    ako sa do vas pusti sloboda zvierat a vyhlasi to za najneetickejsiu reklamu. Co by pre film samozrejme znamenaol len dalsiu pozornost tak drzim palce.

  3. azazelo
    Posted March 6, 2009 at 06:51 | Permalink

    nuz vojensky esus by mal byt trosku schatralejsi.

  4. trojanka
    Posted March 6, 2009 at 07:52 | Permalink

    Film som este nevidela, ale chystam sa. Na dokumentarny film ma kampan vskutku nevidanu. Asi jedno z mala slovenskych diel, ktore prerazi aj v zahranici – nielen svojou kvalitou, ale aj propagaciou a schopnostou predat sa.
    Inak sranda, ten plagat som zaregistrovala ako bilbord po cestach MHD Bratislavou, ale bola som v tom, ze ten vtak je sliepka :-) ))
    Som ja ale povrchna osoba!

  5. kocur
    Posted March 6, 2009 at 09:22 | Permalink

    To je bohovsky dobry napad s tym holoubom, paci sa mi od okamihu, ked som ho prvy raz videl.
    ( Mozno ten esus by som puzil taky vojensky zahumuseny, ikx krat pouzity za roznych ‘neludskych podmienok’ v boji, ale na druhej strane, taky vyblyskany riad k vareniu patri.)
    Dokonale.

    .

  6. zanardi
    Posted March 6, 2009 at 09:47 | Permalink

    Parada. Aj Picasso by bledol zavistou.

  7. knour
    Posted March 6, 2009 at 10:11 | Permalink

    myslis ze niekto z reklamnych magov co to robili a tvorcov filmu bol na ZVS aby videl vojensky esus v akcii?

  8. knour
    Posted March 6, 2009 at 10:13 | Permalink

    btw.: nadivane holoube, sa robi z holubov co este nevyleteli z holubnika, inak by uz neboli tak jemni, skvela delikatesa, mozem potvrdit.

  9. Gorthaur
    Posted March 6, 2009 at 10:20 | Permalink

    takze ak som spravne zachytil podla zakulisnych informacii, povodcom plytkosti drvivej vacsiny sk reklam su ludia, co si ich objednavaju, a kedze platia, radia ludom, co tie reklamy vymyslaju ako to maju robit? … drzim palce napaditym reklamam ako je napr. tato holubo-ratolestne-esusova, dufam, ze to kreativci nevzdaju a budu sa snazit realizovat na ukor vyzadovanej uniformity

  10. knour
    Posted March 6, 2009 at 10:23 | Permalink

    praveze ta belost holuba v kontraste s takym riadne zahumusenym esusom, to by bolo ono, co uz.

  11. Vyzehleny puk
    Posted March 6, 2009 at 10:43 | Permalink

    Ja som si doteraz myslel, ze ten holub bol pri foteni ml

  12. kocur
    Posted March 6, 2009 at 10:48 | Permalink

    to knour:

    Ano, ved pisem.
    Film som nevidel, ale da sa nan (asi) pozriet z dvoch aspektov; ak prevazuje pohlad na recepty, tam by sa hodil cisty esus (kto by uz dostal chut varit pri pohlade na zasraty riad?), ak pohlad na ludske utrpenie, tak esus neumyty, obuchany, scernaly.
    Nech je ako je, napad je to genialny.

    .

  13. azazelo
    Posted March 6, 2009 at 10:50 | Permalink

    2 knour

    ano, zahumuseny je to spravne slovo.

    kamarat z gymka musel ist po maturite na vojnu do juhosskej armady (vdakabohu zaciatkom 80 rokov ked sa este nebojovalo, ale bola to 4 najvacsia armada v europe) a oni mali tak zahumusene esusy ze si pred nalozenim futraze davali dnu mikrotenovy sacok

  14. knour
    Posted March 6, 2009 at 10:53 | Permalink

    to kocur

    no tusim je vo filme nejaky recept s pokazenym masom, neviem ci by ta to inspirovalo :) ) a ti co tak varia tak im ten zapraskany esus asi vadit nebude :) )

  15. kocur
    Posted March 6, 2009 at 10:57 | Permalink

    >davali dnu mikrotenovy sacok

    To bol predsa bezny sposob, ako sa vyhnut umyvaniu.

    .

  16. divani
    Posted March 6, 2009 at 11:26 | Permalink

    vyborny clanok.:)

  17. moc mudra
    Posted March 6, 2009 at 12:03 | Permalink

    ze pri tvorbe tohto plagatu nezomrelo ziadne zviera

    co sa neda povedat o filme, a o teme, ktoru dokumentuje, uz vobec ne:-).

  18. Jarus
    Posted March 6, 2009 at 12:04 | Permalink

    som si spomenula, ako si mal na FB vycapene, ze potrebujes holuba. Na vysvetlenie sa oplatilo pockat.

    Inak samotny koncept je vyborny, neda sa nepochvalit, ale priznam sa, ze ked som to prvy raz videla v eline, trvalo mi asi pat sekund, kym som rozsifrovala posolstvo. Nevidela som totiz poriadne hlavu holuba a myslela som si, ze je to obycajna slepica.

  19. Marvinn
    Posted March 6, 2009 at 14:39 | Permalink

    Uderne, efektne, ciste, ze by to hned mohlo sluzit ako dzingel na TV Paprika…

  20. Jafin
    Posted March 6, 2009 at 15:14 | Permalink

    Jarus, nebyt tej “slepice” tak je to skoro dokonale. Ale ak treba ostatnym dodatocne vysvetlovat, ze na obrazku je holub a nie slepka, tak niekomu nieco uslo, resp. pri velkej sustredenosti na ine detaily, tvorcovia nepostrehli toto vizualne fopa.

  21. Jarus
    Posted March 6, 2009 at 16:35 | Permalink

    No ja by som s tebou suhlasila, len na druhej strane musim tvorcom uznat, ze biela holubica sa proste na slepicu podoba :)

  22. Dude
    Posted March 9, 2009 at 13:06 | Permalink

    tiez si myslim, ze esus mal byt viac pouzivany. nemusel by byt dotrieskany a obhoreny, len trochu poskriabany a viac matny. takyto vyblyskany som fakt v zivote nevidel.

  23. noznicka
    Posted March 9, 2009 at 13:27 | Permalink

    nahodou, mne sa ten esus paci. fotka totiz posobi cisto a sterilne a zaroven vcelku esteticky, vdaka comu zaujimavo kontrastuje forma s obsahom – cize s vtacou mrtvolou.

    navyse, odkaz je mimoriadne napadity.

  24. rado ondrejicek
    Posted March 9, 2009 at 14:42 | Permalink

    pravdupovediac, debata o tom, ci cisty alebo spinavy esus, resp. krvavy holub a ine otazky ohladom miery naturalizmu pochopitelne boli sucastou premyslania nad tym celym. Uvazovali sme aj nad spinavym vizualom, ale nakoniec sme sa rozhodli pre biele a nablyskane estetizujuce riesenie. Jednak kvoli kontrastu a jednak kvoli tomu, ze zaujat niecim naturalistickym nam prisla ako pomerne lacna a povrchnejsia z moznych ciest. a myslim, ze sme sa rozhodli spravne.

  25. knour
    Posted March 9, 2009 at 16:58 | Permalink

    tie recepty tiez nie sui etericke, a tlacit to do sfer metafyziky s vybliskane nerealnym esusom a ohradzvat sa nelacnostou, to zavana gejovinami ako pozlatene konektory v hdmi kabloch.
    ale vsak plne pravo tvorcov a reklama je to podarena.

  26. noznicka
    Posted March 9, 2009 at 17:52 | Permalink

    gejovina by to bola, keby bol holub ruzovy a v zobaciku by drzal pozlatenu haluzku.

  27. knour
    Posted March 9, 2009 at 18:09 | Permalink

    gejovin(k)a je nieco comu sa priraduje vyznam ktory to nema, resp. nezmyselne cibrenie, nie z hladiska sexuality.

    trebars mojito, pokial sa to chape ako napoj kubanskych chudasov je to ok, koniec koncov ide tam len to co nasli vonku na dvore pred domom, ked sa to chape ako nobl drink tak niekde v prenose sa stala chyba, na ktorej nic nezmeni ze konektory sa pozlacuju.

  28. noznicka
    Posted March 9, 2009 at 21:27 | Permalink

    hovoris, ako keby nadherna mrtvola snehobieleho mieroveho holuba patrila viac do obiteho, ako do vybliskaneho esusu ;)

  29. csaba
    Posted March 9, 2009 at 22:31 | Permalink

    istenem, istenem:
    blyskat sa, blysnut, blystat sa, …

  30. figuurka
    Posted March 9, 2009 at 23:17 | Permalink

    chybou mozno je, ze nam dakto z dvorov pobral vsetok biely rum, limetky a trstinovy cukor. nastastie aspon kde tu pozabudal vysklbat matu.

  31. knour
    Posted March 10, 2009 at 08:13 | Permalink

    vyblyskany esus na vojne jednoducho neexistuje, je to nezmysel, oxymoron.

    chybou mozno je ze v baroch nepodavaju nieco miestne, trebars borovicku s niecim vytrhanym z miestnej zahrady a umlatenym v pohari, vsak chutovo by to bol rovnako sladky sajrajt, len kde by bol ten pseudonobl pocit.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.

How To Get Rid Of Stretch Marks